mitt gamla jag

Fick mig en ordentlig utmaning igår, besökte en släkting som ofta får mig att gå tillbaka till mitt gamla jag. Varför är det så att vissa får en att direkt gå tillbaka till gamla vanor? Hade peppat mig själv att stå emot och klara av alla utmaningar jag ställdes inför men det gick inte fullt ut. Det började med middagen, två stora portioner mat fast jag var mätt efter första =( och sen två bitar kladdkaka. Skit oxå! Men jag stod emot när vederbörande frågade om jag ville ha glass, så det är jag stolt över men ångesten över maten och kakorna sätter sig över det stoltheten. Tycker inte alls om den sidan av mig som kommer fram i vissa relationer och situationer. Måste lära mig hantera dem och vara starkare. Många säger "Ja men du måste unna dig oxå, här.. ta" Men för mig handlar allt om medvetna val, igår skulle jag valt att tagit en portion och en bit kaka istället för massor av allt.
Ska försöka klura på hur jag undviker dessa situationer igen. Hur gör ni runt såna människor?

Men nyss hände det något väldigt roligt, försöker ju alltid avsluta de negativa inläggen med något positivt. Och det var att jag satt 10 minuter i min mans knä när vi kollade youtube-klipp på datorn =) Har suttit korta stunder förr men han har inte orkat pga min vikt men nu gick det =) Så glad!!


Kommentarer
Postat av: Frederica

Visst är det svårt att stå emot! Det är min största bov..



Men faktiskt så förtjänar du att unna dej efter allt slit ;) Men ännu ner att lyckas stå emot..så du fortsätter viktnedgången..



Hann aldrig kommentera inlägget om varför du kämpar.. Det inlägget berörde verkligen! Va du gått igenom mycket..

Jag hoppas verkligen sjukdomen försvinner för gott!



Kämpar kram till dej :)

2011-05-16 @ 23:38:00
URL: http://ljuvligtvitt.blogg.se/
Postat av: Västgötskan

Ja, det är svårt det där. Jag har ju t.o.m. svårt att stå emot mina egna gamla tankar ibland... :-(

Svårare att stå emot någon annans kan jag tänka mig.



Och jag känner igen känslan efteråt. Man känner sig värdelös. Men det ÄR man ju inte. Man är bara mänsklig! Det tar jättelång tid att ändra ett (ännu längre inarbetat) mönster! Du är grym! Alltid! Oavsett snedsteg. Glöm inte det! :-)



Kram V

2011-05-17 @ 07:55:53
URL: http://rundarocksaenform.blogspot.com
Postat av: Linda V

Det är så lätt att falla tillbaka till gamla mönster. Man kanske är bekväm och in vand? Detta var EN gång, du klarar detta! Det vet jag!

2011-05-17 @ 09:45:09
Postat av: Uppupp

Förändring tar tid, förlåt dig själv och ta nya tag. Se de framsteg du gör, du är stark och duktig!

2011-05-17 @ 11:53:32
URL: http://uppuppoivag.blogg.se/
Postat av: JeiNyn

Jag förstår/känner igen detta med att sitta i knät, så väl :) Och jag som är en sån superubermegajätte mys-människa vill vara så tätt inpå jag bara kan, alltså gärna ligga på och kramas och när jag hade gått upp så gick ju inte det utan att stackarn fick andnöd :/ Men nu så, nu går det i alla fall bättre, haha! Ne, men nu känner han ju också att han orkar på ett annat sätt. Det är ju också ett himla gott tecken!

2011-05-17 @ 12:46:46
URL: http://www.jeinyn.se
Postat av: Anna Andersson

Bra att du kunde sitta i knät en stund det är ju bevis på framgång=)



Sen det där med maten ibland faller man för frestelsen men du får försöka ha fasta beslut att stå fast vid och stå fast vid dessa även om det kan vara jätte jobbigt till nästa gång.

Som man säger Man lär av sina misstag ;)



Kämpa på!

2011-05-17 @ 17:13:45
Postat av: Susanne

Du är inte mer än människa och det finns ingen som kan stå emot alla frestelser. En liten positiv sak var ju att du tackade nej till glass. Vännen, nu är det "bara" att fortsätta ditt nya positiva liv. Det kommer att gå bra!!!!

Kram

2011-05-17 @ 17:26:26
URL: http://mittlivsomsusanne.blogspot.com
Postat av: Milla

Svårt då det gäller vänner eller släktingar. Det bästa vore ju om man kunde "fly" fältet och undviker människor som påverkar en negativt. Tyvärr kan man ju inte alltid göra så men kanske den personen behöver höra rakt på sak att man behöver pepp och stöd istället för mycket mat och kaka. Vissa personer tror ju att det är i välmening :/



Jag tycker du har en härligt positiv inställning i att du alltid ska avsluta dina inlägg med något positivt..så nu ska jag avsluta min lilla "roman" här hos dig med en positiv kram.

2011-05-17 @ 18:50:56
URL: http://bymecamkar.blogspot.com
Postat av: Lôtten

Jag hatar den kommentaren... " du behöver ju unna dig oxå" .

Vem vet bäst NÄR och OM jag behöver unna mig detta just nu ? Kanske var man på kalas bara några dagar innan , och unnade sig där ?



Nä fram för fler folk som kan ta ett "Nej tack" av sina gäster. Det är svårt nog ändå att avstå när hela ens hjärna skriker att man vill ha mer...



Jag har oxå hamnat i detta, men nu har min goe gubbe märkt av detta lilla problem och hjälper mig att säga ifrån när jag börjar tycka det är jobbigt...

Kram på dig !!!

2011-05-17 @ 19:43:37
URL: http://lottensplace.blogg.se/
Postat av: Fnulan

Ett beteende du haft så länge kan du inte bara bli av med, det kräver träning och bakslag!!!

Jag avgiftar mig för tillf'ället.. j*vla socker!!!



Å du.. nu finns du som länk hos mig =)

2011-05-17 @ 19:50:46
URL: http://fnulan.se
Postat av: Inkan o Ligan

Jag tror att man till viss del måste undvika en del människor tills man känner sig så stark att man klarar av att fronta dom. Det är jobbigt och bakslag som ditt känns. MEN, som dom alltid säger på Xtravaganz, bara att lägga bakom sig och gå vidare.

Skitenkelt att säga, jag vet.

Men du klarar det och nästa gång går det bra.

Kram

2011-05-17 @ 20:38:31
URL: http://ligans.blogg.se/
Postat av: Sus

Du hittar säkert DET som får dig att "överäta". Analysera lugnt och försiktigt, du är så klok och medveten.

Grattis till mysstunden i kärleksknät ;-) Härligt!

Kraaaam

2011-05-17 @ 20:43:25
URL: http://blomtoken.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Du kommer säkert komma på din metod att undvika snart. Att du insett problemet redan innan du kom dit är ju bara det en bra bit på väg. Själv försöker jag att äta en stund innan jag åker iväg på sådana äventyr för att inte vara sådär vrålhungrig - tycker det är lättare att kontrollera vad man äter då.



Sv: Han har bra smak din man måste jag säga! Är ett favoritband här hemma hos både sambon och mig :)

2011-05-17 @ 21:55:03
URL: http://reasonstobebeautiful.wordpress.com
Postat av: Beate

Ta inte illa upp nu: men jag tycker faktiskt att personen som frestar dig stjälpar istället för hjälper dig. Det är inte alls du som ska ha vånda utan jag tycker att h*n borde ha lagat en annan sorts mat. H*n skulle definitivt inte frestat dig. Sorry, blir så arg bara över sån't.

2011-05-17 @ 22:02:45
URL: http://bp-computerart.blogspot.com
Postat av: n00bis

"Today is a new day. Today is a day for you to begin creating a joyous, fulfilling life"

- Louise Hay

2011-05-18 @ 00:26:35
URL: http://overviktig.blogspot.com/
Postat av: Ann-Sofie-mamma till Isak

Hi hi vad skoj att höra. :) Kul när det märks på såna saker. :)



Ja såna där tillfällen kommer ju inte sluta komma. Så kämpa vidare! =)

Kram

2011-05-20 @ 08:08:31
URL: http://futurum-nobis-est.blogspot.com/
Postat av: Alexandra

Har läst en hel del i din blogg nu, och tusan vad imponerande! Tänk vad många kilon du har lyckats få bort, grymt! Mycket sitter ju faktiskt i huvudet, och du verkar verkligen ha det som krävs! Helgens lilla dipp tycker jag du ska strunta i. Blicka framåt och strunta i det som gick fel!

2011-05-23 @ 14:07:15
URL: http://hejklassiker.blogg.se/
Postat av: Therese Skönhetsblogg

Jag förstår dig! Jag är likadan, man "skäms" liksom för att man inte vill ta en kaka osv så gör man det ändå.. Men ett tips är att säga till innan du ska dit så är personen förberedd och du behöver inte känna dig "dum" om vännen bakat bara för du ska komma eller så och känner dig tvungen att äta/ har svårt att säga nej.

Min kille gick på diet ett tag innan en tävling och vi skulle på kalas, då ringde vi innan och sa det så då visste ju alla om det om det kändes bättre för honom :)



Må inte dåligt över detta utan se det som en erfarenhet till nästa gång. Bara att du är medveten om dina svagheter är ett bra sätt att göra dig starkare!



Kram Therese

2011-06-20 @ 14:23:41
URL: http://theresenorlen.blogspot.com/

Kommentera här:

Namn:
Välkommen åter!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentera:

Trackback
RSS 2.0