Gästinlägg 6: Bland saffran och pepparkakshus

Kära bloggläsare!

Jag som skriver här idag kallas för Cecce och skriver i vanliga fall ceccesblogg. Hos mig
hittar ni ofta recept på kakor och bakverk eftersom jag älskar att baka, men även tankar
och episoder ur livet som fyrabarnsmor och lärare.
 

Emma alltså. Önskar ofta jag hade hälften av hennes kämparglöd och målinriktning. Jag
har haft förmånen att lära känna och träffa henne några gånger och jag kan berätta att hon
inte bara är duktig på att träna utan också en underbar person med ett stort varmt hjärta.
En människa som jag gillar mer och mer för varje gång vi träffas. Därför känns det extra
roligt att jag får möjligheten att skriva här i hennes blogg.
Visste ni förresten att Emma är en hejare på att göra cupcakes? Så är det! Bilderna nedan
vittnar om saken och är tagna från ett kafferep jag var med och ordnade i somras.
 
 
Förutom att baka kakor och ordna kafferep har jag insett vikten av träning och motion för
att må bra. Både i kropp och själ. Med åren har jag lärt mig uppskatta löpturerna längs
havet och små pass på det lilla gym som bostadsrättsföreningen där jag bor tillhandahåller
Svårigheten att få en stressad tillvaro att räcka till och en sjuårings krav på omvårdnad gör
att träningen i perioder går på sparlåga. Men med lite vilja och fantasi klarar man mer än
vad man tror och huvudsaken är att man rör sig oavsett.

I skrivande stund är förberedelserna inför julen i full gång. Idag har jag bakat lussebullar
inför luciafirandet på jobb. Bakade även en variant på de traditionella lussekatterna genom
att trilla runda bullar av lussedegen, pensla dem med sirap och lite vatten direkt då de
kommit ur ugnen och slutligen doppa dem i strösocker och kanel. Supergott!!
I helgen ska jag baka pepparkakshus med barnen och göra årets första kola i olika
smaker. Gissa om jag älskar tiden kring jul då jag hämningslöst får gå loss i köket bland
allt det söta!!

Så. Till sist vill jag önska er alla en fortsatt mysig advent och en riktigt god jul!
Sköt om er!

Kram Cecce

Kommentarer
Postat av: Mamma

Önskar jag kunde baka men icke och har aldrig kunnat!
Minns när Emma var liten, ca 6 år, vi var hos en dietist med henne men hon tyckte inte vi behövde gå där men det är en annan historia, nu till bakningen :)
Dietisten frågade Emma om mamma bakar mycket, bullar och kakor? Emmas ögon blev stora och hon svarade: VA?? Min mamma kan inte baka :) <3 <3

2012-12-14 @ 21:32:50
Postat av: Tommy

Fina Cecce ... Du ska få bli min och sambons egna bagerska!

2012-12-15 @ 18:56:35
URL: http://tommytott.blogg.se

Kommentera här:

Namn:
Välkommen åter!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentera:

Trackback
RSS 2.0