Shopping!

Idag har jag shoppat lite, kommer lite fester framöver och kände att min garderob behövde lite uppfräschning. Det är en sån fantastisk känsla att man kan gå in i vilken affär som helst och köpa kläder. I vissa fall passar XL och i vissa fall passar M. Trodde aldrig att jag skulle känna sån lycka över såna små saker, men det är verkligen en lycka som är total. Förr provade jag inte ens XL för det var inte lönt men idag flyger jag in i provhytten med armen full av kläder i blandade storlekar. Oftast blir jag inte ens ledsen för att jag inte kan ha det som är för litet som jag blev förr. Går knappt beskriva i ord den känslan som jag upplever när jag köper kläder nu för tiden =)

Idag blev det handlat linnet och byxorna på bilden =)
Två tunna trekvartsärmade t-shirt, en rosarandig och en beige enfärgad. Samt en svart/vit sjal =)
Hittade även ett par nya jobbskor =)

För två år sedan skulle jag aldrig köpt ett par färgade byxor, men har velat ha ett par i flera månader nu. Idag hittade jag äntligen ett par som passade =)


Ny träningsdagbok =)

Jag är trött på att skriva på träningskorten som finns på gymmet utan ville ha något som gjorde mig glad när jag tränade. Har letat efter ett fint block och igår hittade jag det =)

Blir man annat än glad av ugglor? =)

Denna bok ser jag fram emot att få använda, förhoppningsvis senare i veckan =) Jag är fortfarande inte helt kry efter förkylningen, har fortfarande slemhosta som inte vill ge med sig. Och på söndag är det Vasaloppsspinningen som jag sett fram emot i flera månader.

Med denna kan jag lätt hålla koll på min styrketräning =)

Hur gör ni för att hålla koll på er styrketräningen?


Vinnarbidragen

Som ni redan vet så var det Suzan som vann tävlingen hos mig, tänkte bjuda på hennes bidrag som hon vann med. Hon var med och tävlade med tre bidrag som jag tänker bjuda på här nedanför, direkt kopierade från hennes blogg.. =) Jag ska testa dem alla, gör ni det oxå och smit sedan in till henne och berätta vad ni tyckte =)


Kyckling på fredag
Förmarinera färsk eller tinad kyckling i olja, timjan,
persilja, honung, pressad citron, vitlökspeppar, salt,
svartpeppar, vatten eller något annat spännande som ni har
hemma. Stek fileerna på hög värme några minuter, linda
sedan in dom i bacon, ringla på olivolja och flingsalt, och
släng in formen i ugnen på 200 grader i 20 min.


Torsk i ugn á la Suz
Jag smorde en ugnsfast form och satte ugnen på 200 grader,
slängde i ett fiskblock (torsk), tomater, röd lök, gul lök,
en liten burk champinjoner, flingsalt, peppar och även en
sås gjord på matlagningsgrädde, senap,persilja och dill.

In i ugnen i ca 40 min.

Voila! Serverades här med färska grönsaker.


Hot vegopasta
3 små morötter, 1 gul lök, 1/2 röd lök, 1 zucchini,
1/2 burk kidneybönor, 1 burk krossade tomater,
spiskummin, teriyakisås, sambal oelek, örtsalt,
vitlök, vitlökspeppar, oregano och tomatpure.

Hacka grönsakerna och fräs sedan morötterna och
löken med lite olivolja på hög värme. Tillsätt sedan resten
av grönsakerna (alla utom bönorna som ska i på slutet).
Släng i krossade tomater och kryddor och koka i ca 15 min.

När det är några minuter kvar, tillsätt bönorna så
att dom blir varma men inte överkokta.
Servera med pasta, en klick kvarg och/eller sallad!

Studie

Jag har gått med i en studie som kanske kan hjälpa min fettlever. Det är en studie som drivs av överviktsenheten i samarbete med en kirurgsköterska på UMAS. Fick förfrågan och tackade genast ja, studiepreparatet är ett ganska harmlöst preparat. Det är enbart frystorkade blåbär och probiotikabakterier eller placebo, det får jag veta när jag är klar med studien tror/hoppas jag =) Man äter en påse av preparatet om dagen i tre månader, det blandas ner i fil, yoghurt, mjölk eller ha på smörgåsen. Tycker det är godast i fil eller yoghurt. Det får inte läggast på gröten, eftersom bakterierna dör när det är över 37 grader.

Innan studiestart så gör man en magnetkameraröntgen, gör en glukosbelastning, tar prover både på blod, avföring och saliv. Sedan gör man en när man är klar med sina tre månader oxå.

Mitt stora problem med studien är att jag blir förstoppad av preparatet, tyvärr. Men nu hoppas jag att min mage vant sig vid preparatet så att jag får gå på toaletten.

Man har tydligen sett att probiotikabakterier kan minska fettet i levern genom att tarmen mår bra.

Tävling hos Suzan



Hos Suzan kan ni vara med och tävla om ett par tights från Röhnisch.
Gå in och var med eller strunta i det så får jag mer chans ;)

MatHem

Jag fick i januari erbjudande om att recensera en Renée Voltaire frukostkasse men den levererades inte i Malmö. Så därför fick jag istället 700 kr att göra en egen frukostkasse av =)

Det jag valde var;
* Ryvita Knäckebröd Råg
* Fruktkasse Lyx
* Keso naturell laktosfri
* Lättmjölk laktosfri
* Turkisk yoghurt laktosfri
* Cashewnötter
* Havregryn
* Flytande honung
* Ingefära malen
* Kardemummakärnor
* Krossat linfrö
* Pumpakärnor
* Sötmandel
* Müsli Sunt och Gott
* Vaniljstång

Jag är väldigt nöjd med Mataffären och min matkasse, gick lätt att få en överblick på hemsidan över vilka jämbörda varor som fanns och priserna på dessa. Var smidigt att beställa och på leveransen ända upp i lägenheten var inte att anmärka på. Nej jag får inte betalt av dem för att överrösa med positiva kommentarer. Jag tyckte det var ett smidigt sätt att handla på, enda minuset var frakten men för mig som åker taxi från affären när jag storhandlar så blir det samma pris ungefär. Slippa springa i affären och plocka produkter. Blev även förvånad över hur mycket ekologiskt och rättvisemärkta varor det fanns. Stort plus! Av fem möjliga får MatHem fyra av mig =)

Tips på frukostar;
* keso, turkisk yoghurt, frön, nötter och frukt
* havregrynsgröt, mjölk, tärnat päron, kardemumma, kanel och ingefära
* havregrynsgröt, mjölk, banan, blandade frön, nötter och kanel
* turkisk yoghurt, vaniljstång och müsli
* keso, turkisk yoghurt, honung och ett knäckebröd

Lite tips hur man kan använda varorna ovanför till mättande och goda frukostar utan massa konstigheter.

Dumma förkylning

Jag hade ju precis kommit igång ordentligt med både styrketräning och konditionsträningen så går jag och får en dunderförkylning! Är inte det typiskt?!
Det är därför jag inte orkat blogga på en vecka.. haft feber, snorat, hostat, sovit och kollat på tv om vart annat. Inte orkat ta mig mer än till toan och köket.

Har inte tränat sen förra måndagen och det börjar klia ordentligt i träningstarmen nu, kanske jag kan träna till helgen om min slemhosta är borta tills dess. Håll tummarna!

Har ni klarat er utan förkylningar?


Vinnare av training day är..



Suzan med bloggen Ett dussin pannor.. =)

En värdig vinnare trots att det bara var hon som var med och tävlade.
Är glad att det var en tuff spirit-tjej som vann!
Stort Grattis fina Suzan!! 24 mars kör vi gärnet =)

Men ni ska ha minuspoäng för att ni inte orkade vara med, tycker det är trist att man inte vill vara med i bloggtävlingar där man måste göra något. Men men.. jag ger mig inte! Nästa tävling kommer oxå bli en tävling där man måste göra något. Men är det lika dålig uppslutning nästa gång så avblåser jag tävlingen =)

Har varit sjuk i snart en vecka så har inte kunnat promota tävlingen på sluttampen som jag önskat men ni hade tre veckor innan dess att tävla. Mot sängen hostandes! Sov gott kära vänner =)

Biggest Loser

Jag vet inte vad jag egentligen tycker om biggest loser konceptet, tävla i viktnegång. Visst är det jättebra att dessa stora människor får chansen att kämpa sig ner till en hälsosam vikt med hjälp av proffs omkring sig. Men samtidigt får de ju inte möta sina "demoner" i vardagen, klart att man lyckas gå ner mängder i vikt om man tränar 6 timmar om dagen och får färdiga matscheman exakt vad de ska äta och att någon handlar åt en. Jag missunnar verkligen inte dessa människor detta, inte alls.. tvärtom! Jag själv har varit på väg att söka biggest loser alla gånger, utom denna sista, det varit i Sverige.

Något jag förundras över hos mig själv är att när jag sitter och kollar programmet så kommer jag på mig själv att tänka "Tänk om man hade samma kämparglöd som dem", "häftigt att se dem siffrorna på vågen" osv. Hur är jag funtad?! Jag har ju den glöden och jag får se såna siffror på vågen, hur fasen kan jag tänka så? Galning är vad jag är! =)

Om att öppna sig

För mig har det blivit viktigare och viktigare för mig själv att vara öppen och ärlig. Men vissa saker är svåra om att prata om bara i förbifarten som tex detta med svårigheterna kring att få barn eller mobbningen från mitt förflutna. Har fått många kommentarer om att folk inte visste mycket som de fick reda på i artikeln denna veckan. Det är ju inte direkt så att jag döljt något men samtidigt inte pratat om det heller. Tror att hade någon frågat hur min skolgång varit så hade jag nog inte svarat så utförligt som i artikeln men jag hade nog inte sagt att det varit bra heller.

Slog mig att alla som följt min blogg vetat mer om mig de senaste 2,5 året än vad många många andra runt omkring mig vetat.

Många som läst artikeln som känner mig har lite försiktigt närmat sig dessa två "problemområden" och frågat lite. Men känt sig besvärade och själva avslutat det ganska snabbt. Förstår inte varför det ska vara så tabu? Bägge problemen existerar mycket mer än man kan tänka sig. Tyvärr!

Varför ska alla svenskar vara så svenska och hålla saker för sig själva och inte våga fråga om de undrar något? Ska inte förneka att jag själv är sån oxå emellanåt men försöker att fråga om det är något jag undrar över hos en annan människa.

Styrketräning

Känns som om det äntligen händer lite i min styrketräning, börjar se lite fler muskler =) Låter ytligt för de flesta men det är häftigt att se sin kropp formas av det hårda arbetet man lägger ner. Jag och J har pratat om att jag ska kliva upp ytterligare ett steg i styrketräningen. Börja köra med maxset i fyra veckor, öka repsen och sänka vikten i fyra veckor och sedan öka repsen ännu mer och sänka vikten mer i ytterligare fyra veckor. Tydligen ska man få mer styrka och större muskler av det. Jag är inte ute efter större muskler på det sättet men hade varit kul att se mer resultat än jag gör nu. Ifrågasatte hur fettförbränningen blev av att börja köra maxset och det ska tydligen inte påverkas.

Hur har ni er styrketräning uppdelad och hur kör ni?

Idag körde jag ben och det är de område som jag tycker är lättast att pressa sig själv lite längre för att det är så stora muskelgrupper men samtidigt är det tråkigast ;)

OBS! Endast tio dagar kvar på tävlingen, våga chansa för att vinna =)



Länken till intervjun

Här kommer artikellänken för er bloggläsare att läsa och titta på :)

http://www.skanskan.se/article/20120206/PERSONLIGT/702069952/1277/-/bloggen-blev-raddningen

Vilken fin respons man fått från alla idag efter artikeln igår :) tack alla!


Skånskan

Ni som har tillgång till Skånskan imorgon kan läsa om mig i den. Har fått läsa artikeln och godkänna texten men inte fått se det slutgiltiga resultatet på hela artikeln så det är allt lite pirrigt =)

Det är såklart kul att bloggen, det jag gjort och varit med om under livet uppmärksammas. Vill vara en fin förebild och inspirera andra och därför gick jag med på denna intervjun som är ganska privat och utelämnande. Den handlar om mobbningen jag var med om under mina skolår och var jag lyckats med. Ska bli spännande att få se mitt ansikte i tidningen och vad jag får för respons på den =)

Journalisten sa att den skulle komma ut på webben med, kommer dela med mig av länken på bloggen när jag hittar den. Dock har jag fullt upp under dagen imorgon så får se när jag hinner =) Annars får ni leta själva på hemsidan ;)

Och glöm inte min tävling som pågår till den 20/2, regler hittar du här =)

Omgivningen är gravid

Det är sju stycken i min omgivning som är gravida, det är påfrestande för det mentala. Innan jag fortsätter ska jag be er att missförstå mig rätt och om ni tycker jag uttrycker mig klumpigt så fråga vad jag menar innan ni hetsar upp er, har märkt att säga sina åsikter om att andra är gravida är provocerande ;)

Jag är såklart överlycklig för de fina människorna i min bekantskaps- och vänkrets som är gravida, det är verkligen värda det och jag missunnar absolut inte dem att få ett barn. Men att jag hela tiden ska vara bland de sista i alla sällskap som får barn är oerhört sårande, såklart är jag inte sist men man ser ju ibland inte längre än näsan når ;) Men ni förstår säkert vad jag menar. Ibland berör det mig inte alls att andra blir gravida men just nu är det påfrestande och speciellt när det är så många på en gång.

Tankar som, att det borde vara jag som är gravid, min mage som växer och jag som måste tänka på vad jag äter, är självklart nära till hands. Vad har jag gjort eller inte gjort som dem gjort för att få bli gravida?

Ibland känns det hopplöst och ibland hoppfullt. Trådfin gräns som gör vilken sida jag står på. Deppigheten som uppstår när någon berättar att dem är gravida gör att jag skäms för att jag ens blir ledsen. En graviditet är något fantastiskt och det borde inte finnas några såna känslor inblandade.

Vill avsluta med att berätta att min fina vän 113, som gästbloggade hos mig i somras, har blivit gravid =) Vi har försökt lika länge att bli gravida, hennes graviditet ger mig hopp och glädje! =)


Svett är kärlek

Jag har haft ett uttryck som jag sagt sedan jag började köra lite hårdare träning för ca ett år sedan och det är Svett är kärlek. Men jag har inte riktigt trott att någon lagt någon vikt vid det men tydligen så hade två av mina kära nyfunna vänner gjort det. För i kombinerad födelsedagspresent och julklapp så fick jag detta ljuvliga halsband =) Blev tårögd och var inte långt ifrån tårar, känslan att två stycken nyfunna vänner snappat upp något sådant hos mig är fantastisk. Jag tror inte att folk lägger på minnet vad jag pratar om, är liksom inte jättevan vid det. Många gamla känslor som sitter fast men jag bearbetar dem =)

Svett är kärlek är ett märkligt ordspråk vid första anblicken men det finns så mycket mer bakom orden. För mig står det för kärleken till mig själv, kärleken till de människor som jag lärt känna på gymmet, kärleken till de som vill hjälpa mig att utvecklas både träningsmässigt och mentalt men även mycket annat.

Det är få människor som man kan träna med under ett pass som inte bryr sig om att när man står och gör en övning och svettas ner i ansiktet på denne. Sen att svettas kopiöst och att ingen bryr sig, kommer aldrig glömma den dagen J sa till mig att jag såg så snygg och fräsch ut när jag kom ut från ett spinningpass =)

Tåls att upprepas, SVETT ÄR KÄRLEK =)

Glöm inte tävlingen här inne hos mig, du hittar den här!


RSS 2.0