kämpar på

Jag har det väldigt jobbigt just nu av många anledningar, kämpar med att komma tillbaka till livet samtidigt som jag blir omkullsparkad hela tiden. För en vecka sedan avled en nära släkting hastigt och det har tagit hårt på mig. Skriver när jag orkar igen, jag vet vilka som stannar kvar här tills jag kommer tillbaka och det är värdefullt <3

Favoritmuskel

1. Min idrottsbakgrund
2. I mina öron när jag tränar
3. Ett fint idrottsminne
4. I min träningsväska
5. Favoritmuskel
6. Mål med träningen
7. Favoritövning
8. Favoritmat
9. Mina inspirationskällor
10. Då mår jag som bäst
11. Favoritkonditionsträning
12. Favoritidrott
13. Mitt bästa kosttips
14. Favoritmellis
15. Då tränar jag allra helst
16. Favoritlivsmedel
17. Mitt motto
18. En fredagskväll unnar jag mig gärna..
19. Hälsa för mig
20. Det här åt jag idag
21. Därför tränar jag
22. Min favoritfrukost
23. Detta skulle jag vilja utöva
24. Favoritidrottare
25. Favoritsyssla på vilodagen
26. Så sover jag
27. Detta klara jag mig inte utan
28. Där tränar jag helst
29. Detta tränar jag allra helst i
30. Glöm inte att…
 
Min favoritmuskel att träna är ben för att där är det lätt att ta ut sig ordentligt. Får alltid träningsvärk i ben när jag kör det.
Men den muskel som blivit mest synlig är nog biceps även om det är ganska mycket överflödig hud just på armarna. Ryggen är något jag är ganska nöjd med oxå =)
 

I min träningsväska

Idag tog jag mig till gymmet för ett styrkepass, var ganska omotiverad till att träna men motiverad att komma igång. Någon som förstår mitt svammel? ;) Blev hur som helst ett grymt styrkepass med roliga övningar med helt ok vikter för att jag inte skulle känna mig usel och tappa gnistan. Ville ha detta passet för att hitta gnistan igen och jag tror att jag lyckades. Och jag måste bjuda på en rolig grej som hände när jag låg och tränade magen, råkade släppa mig superhögt och jag var inte ensam. Hon verkade oberörd som var där inne i rummet med mig men hon måste ha hört min prutt.. haha jag kände inte ens att den var på väg, den bara kom när jag reste mig för att göra en situps och där kom prutten. Varsegod, där fick ni ert fredagsskratt =) Bjuder på det. 
Nedan kan ni fortsätta läsa listan ;)
 
1. Min idrottsbakgrund
2. I mina öron när jag tränar
3. Ett fint idrottsminne
4. I min träningsväska
5. Favoritmuskel
6. Mål med träningen
7. Favoritövning
8. Favoritmat
9. Mina inspirationskällor
10. Då mår jag som bäst
11. Favoritkonditionsträning
12. Favoritidrott
13. Mitt bästa kosttips
14. Favoritmellis
15. Då tränar jag allra helst
16. Favoritlivsmedel
17. Mitt motto
18. En fredagskväll unnar jag mig gärna..
19. Hälsa för mig
20. Det här åt jag idag
21. Därför tränar jag
22. Min favoritfrukost
23. Detta skulle jag vilja utöva
24. Favoritidrottare
25. Favoritsyssla på vilodagen
26. Så sover jag
27. Detta klara jag mig inte utan
28. Där tränar jag helst
29. Detta tränar jag allra helst i
30. Glöm inte att…
 
 
Såhär ser min väska ut.. Beroende på träningsform så har jag antingen spinningskor, skor med mer stötning till löpbandet eller ett par vanliga platta skor vid styrketräning, vattenflaska, styrketräningshandskar, capribyxor, linne, sportbh, handduk, träningsdagbok, medlemskort samt astmamedicin vid behov. Utöver detta duschgrejer.
 

Ett fint idrottsminne

Jag har haft ont i halsen igår kväll och idag, hoppas jag vaknar utan det så jag kan träna imorgon =)
 
1. Min idrottsbakgrund
2. I mina öron när jag tränar
3. Ett fint idrottsminne
4. I min träningsväska
5. Favoritmuskel
6. Mål med träningen
7. Favoritövning
8. Favoritmat
9. Mina inspirationskällor
10. Då mår jag som bäst
11. Favoritkonditionsträning
12. Favoritidrott
13. Mitt bästa kosttips
14. Favoritmellis
15. Då tränar jag allra helst
16. Favoritlivsmedel
17. Mitt motto
18. En fredagskväll unnar jag mig gärna..
19. Hälsa för mig
20. Det här åt jag idag
21. Därför tränar jag
22. Min favoritfrukost
23. Detta skulle jag vilja utöva
24. Favoritidrottare
25. Favoritsyssla på vilodagen
26. Så sover jag
27. Detta klara jag mig inte utan
28. Där tränar jag helst
29. Detta tränar jag allra helst i
30. Glöm inte att…
 
Ett fint idrottsminne.. ändrar det till ett roligt idrottsminne, ett gammalt roligt minne. När jag var yngre umgicks jag jättemycket med min faster, farbror och mina kusiner på loven. På sportlovet ett år så frågade dem om jag ville vara med och åka lilla vasaloppet, kan väl ha varit typ 9 år eller något sånt. Hade aldrig stått på ett par skidor knappt innan dess. Jag avskydde direkt att stå på skidorna men redan på den tiden ville jag inte ge mig upp, jag var arg och grät stora delar av loppet. När jag insåg att det var mindre än halva loppet kvar och nedanstående backe kvar så hade min kusin redan gått i mål och högst upp i backen stod min farbror och hejade på mig. Vilken glädje och energi, kan fortfarande känna lyckan jag kände när jag tog mig an den hemska backen. När jag åker på upploppet så hör jag att dem ropar ut att Emma med nr **** är snart i mål, glädje igen!! Var så glad och lycklig när jag kom i mål och hade glömt hur arg och ledsen jag var i skidspåret en stund innan =) Varm choklad och grillad korv väntade! Kommer ihåg det som om det var igår =)
 

I mina öron när jag tränar

1. Min idrottsbakgrund
2. I mina öron när jag tränar
3. Ett fint idrottsminne
4. I min träningsväska
5. Favoritmuskel
6. Mål med träningen
7. Favoritövning
8. Favoritmat
9. Mina inspirationskällor
10. Då mår jag som bäst
11. Favoritkonditionsträning
12. Favoritidrott
13. Mitt bästa kosttips
14. Favoritmellis
15. Då tränar jag allra helst
16. Favoritlivsmedel
17. Mitt motto
18. En fredagskväll unnar jag mig gärna..
19. Hälsa för mig
20. Det här åt jag idag
21. Därför tränar jag
22. Min favoritfrukost
23. Detta skulle jag vilja utöva
24. Favoritidrottare
26. Så sover jag
27. Detta klara jag mig inte utan
28. Där tränar jag helst
29. Detta tränar jag allra helst i
30. Glöm inte att…
 
Jag är periodare när det gäller att lyssna på musik när jag styrketränar, emellanåt kan jag inte träna utan musik och ibland vill jag inte alls ha musik i lurarna. Vilken musik jag lyssnar på är olika, det är en blandning av gammal och ny musik blandat med upp-tempo och lugnare låtar. Det kan vara musik som ger mig energi antingen i tempo eller genom texterna.
 
När jag springer så lyssnar jag aldrig på musik, vill höra min andning annars springer jag för fort och glömmer andas ;)
 
Fast när det är spinning så är jag beroende av bra musik, då finner jag nästan all energi i musiken.
 
Glöm inte min fb-sida, ni hittar den här.

Min träningsbakgrund


Hittade denna listan hos en bloggvän för ganska längesedan och nu när jag har lite (läs mycket) bloggtorka så tänkte jag använda mig av den =) Dels för att få något att skriva om och för att få upp inspirationen/motivationen igen för träningen. Har hänt något som jag inte orkar skriva om som gör att jag måste kämpa mer än någonsin, hoppas ni kan stötta mig till 100% nu när jag behöver det utan att veta vad det handlar om.
 
1. Min idrottsbakgrund
2. I mina öron när jag tränar
3. Ett fint idrottsminne
4. I min träningsväska
5. Favoritmuskel
6. Mål med träningen
7. Favoritövning
8. Favoritmat
9. Mina inspirationskällor
10. Då mår jag som bäst
11. Favoritkonditionsträning
12. Favoritidrott
13. Mitt bästa kosttips
14. Favoritmellis
15. Då tränar jag allra helst
16. Favoritlivsmedel
17. Mitt motto
18. En fredagskväll unnar jag mig gärna..
19. Hälsa för mig
20. Det här åt jag idag
21. Därför tränar jag
22. Min favoritfrukost
23. Detta skulle jag vilja utöva
24. Favoritidrottare
26. Så sover jag
27. Detta klara jag mig inte utan
28. Där tränar jag helst
29. Detta tränar jag allra helst i
30. Glöm inte att…
 
Min idrottsbakgrund är inte så gedigen som jag önskar. Mamma har berättat att hon försökte få mig att dansa balett när jag var liten och jag var uppspelt inför det ända tills jag på vägen till första lektionen hittade en rolig lekplats som jag hellre ville leka på. När lektionen skulle börja och mamma sa att vi var tvungna att gå så skrek jag som en stucken gris så att mamma inte kunde ta in mig där. Jag grät massor och sa att jag inte alls ville på balett utan leka. Blev ingen balett =)
 
Jag gillade aldrig idrotten i skolan för det var då folk mobbades som mest. Jag blev alltid vald sist till innebandylag osv. Fruktansvärt! Började snabbt skolka från idrottslektionerna, hatade dem! Jag älskade att röra mig men avskydde allt som jag visste skulle hända i samband med dem, både på lektionen och i duschen. Frågor som varför jag var lite större, varför jag hade ränder på låren osv, det var knäckande. Jag hade en idrottslärare som försökte nå mig på alla sätt och vis och jag tog det som om han var elak mot mig men jag har insett att han bara ville mig väl, alldeles för sent. Har skrivit ett inlägg om honom tidigare, här kan ni läsa om det.
 
På gymnasiet började "gympan" kännas bättre, jag ville mer än mitt psyke ville. Alla år av skratt och hårda ord satt alldeles för hårt och fortsatte sätta käppar i hjulet för mig. Här var det ingen som sa något men fortfarande valdes jag sist i alla lag, pga min storlek såklart. Även här hade jag lärare som ville mig mitt bästa och försökte peppa mig, detta fungerade bättre men fy vilka ångestattacker jag fick emellanåt. Jag skolkade inte alls på samma sätt som i grundskolan men skolkade ALLA badlektioner. Det klarade jag inte av!
 
Efter skolan på gymnasiet så började jag dels dansa en gång i veckan under ett år och senare även styrketräna lite smått samt träna boxercise. Det var här jag hittade kärleken för hårda träningsformer. Mitt psyke var dock alldeles för svagt på den tiden för att kunna upprätthålla någon form av disciplin. Tyvärr!
 
Har sedan dess haft ett par träningskort som jag nästan aldrig använt förrän jag hamnade på Actic för 2,5 år sedan. Resten kan ni läsa om här i bloggen =)
 
Jag april -2011

Rädslor!

Jag har en hel del rädslor som jag konstant tampas med för mig själv som jag inte erkänner för andra. Dock har jag sedan jag börjat min viktresa att erkänna det högt och faktiskt visa mig "svag" på det sättet. Svårt för mig men jag växer ändå genom det för att då möts man på ett annat sätt och får annorlunda pepp.
 
Någon frågade mig varför jag var rädd för att hoppa jämnfota?
 
Svaret är inte enkelt men det är för att jag hoppade jämnfota vid något tillfälle på gympan i skolan och så skrattade hela klassen åt mig för att jag ramlade. Precis som med mycket annat som gäller mina rädslor så kommer de från denna tiden då jag var mobbad. Om de som mobbade mig vet hur mycket de ställde till med. Jag är inte bitter och vill inte alls på något sätt ha någon hämnd. Bara ett enkelt konstaterande att det är från den tiden det härstammar. Jag kämpar med mina rädslor och en del är avklarade och lätta att bli av med medan vissa sitter hårdare.
 

RSS 2.0