Spinning

I torsdags körde jag spinning för första gången sedan många månader tillbaka, kändes helt fantastiskt att få ta på spinningskorna igen. Jag insåg att jag har saknat spinningen något oerhört!

Vad tycker ni om spinning?

Jag tycker om det, just för att då kan jag gå in i mig själv.. man behöver inte tänka på någonting mer än att röra benen till musiken och andas. Det är helt underbart att bara cykla benen av sig och svettas.. många säger att man lika väl kan sätta sig på en cykel och ut i naturen men det är inte samma sak. Där måste man hålla koll på om det är andra på vägarna osv, på spinningcykeln kan jag blunda och bara ösa på.

Känner mig alltid så lycklig när jag kliver av spinningcykeln =) Men denna gången var jag lite lyckligare än vanligt när jag gick ut ur salen. För första gången i hela mitt liv kunde jag stretcha framsida lår genom att hålla på ankeln och inte i strumpan eller skon =) LYCKA!!!


Tips på en lyckad viktnedgång - en gästbloggare

Här kommer årets första utlovade gästblogginlägg ska publiceras, detta av min personliga tränare Johan. Hoppas ni ska ha nytta av hans inlägg =) Utan honom hade jag inte varit där jag är idag, så jag har honom att tacka för mycket. Enjoy =)

"Sen i vintras har Viktkamp bjudit in mig för ett gästblogga på hennes blogg. Klart jag tackade ja, men sa att jag behövde tidspress för att bli klar. Tyvärr lyckades jag inte hitta tid, men nu efter otaliga påminnelser från Viktkamp är jag äntligen klar med mitt inlägg som jag hoppas skall hjälpa er. Här kommer mina tips för en lyckad viktnedgång:

I Tyskland har de ett talesätt som lyder på följande sätt. Till frukost äter du som en kung, lunch som en drottning och kvällsmat som en prinsessa. Med detta menar dem att storleksfördelningen på måltiderna bör vara som störst när vi är som aktivast. Även om du tränar på kvällen och har ett stillasittande arbete är detta något du bör ta till dig. En timmes styrketräning är inte så energikrävande även om vi blir trötta. Din frukost skall ge dig energi som räcker länge, lunchen fylla på så du klarar resten av dagen och kvällsmaten skall bara lyckas ta dig till sängen.

Det finns flera aspekter att ta i betänkade när det gäller kosten. Det första är energi in och energi ut. D.v.s. Maten är energi in och din basala ämnesomsättning som avgörs av din kroppstyp, ålder och kön samt dina dagliga aktiviteter är energi ut.

Dina basala ännesomsättning kan du teoretiskt räkna ut på t.ex. Caloriesperhour.com eller ta reda på genom olika mätningar som med en BIA-våg. Din basala ämnesomsättning är vad din kropp kräver i energi för att hålla dig vid liv, organens arbete, hjärnans aktivitet osv.

För att räkna ut din totala energiförbrukning per dag lägger du till vad man kallar aktivitetsfaktorer till din basala ännesomsättning. Multiplicera din basala ämnesomsättning med 1.2 om du inte tränar och har ett stillasittande arbete, 1.375 om du tränar 1-3 dagar moderat träning i veckan. 1,55 om du tränar 3-5 dagar i veckan moderat till intensiv träning, 1.75-1.9 om du tränar 5-7 dagar i veckan på en intensiv nivå och har ett fysiskt arbete. Säg att ditt BMR(basala ämnesomsättningen) är 1800kcal och att du tränar 3-5 dag/v. Formeln för uträkningen blir då: 1,2x1800=2160kcal. För att varken gå ner i vikt eller gå upp i vikt bör denna personen som tränar 3-5d/v äta 2160kcal per dag.

Fördela din mat efter dina viktmål. Skall du gå ner o vikt uteslut onödiga kalorier som pasta, ris, bulgur osv. Välj istället hög kvalitativa kolhydrater som morötter, palsternacka osv, dessa mättar längre pågrund av sitt höga fiberinnehåll. Men var försiktig med mängden då grönsaker som lever under jorden innehållet större mängder av kolhydrater än grönsaker som lever ovan jord. Dra inte ner på maten merän 500-750kcal per dag under din energiförbrukning. Detta gör att du sparar muskelmassa, behåller energi för att kunna träna intensivt. För personen i exempelet ovan som tränade 3-5d/v betyder det att denne bör äta 1660kcal per dag för att gå ner i vikt (2160-500=1660 kcal).

Håll dig till en diet, hoppa inte runt i jakten på det snabbaste sättet att gå ner i vikt. Det är vad man kallar jojobantning. Nästan alla dieter har en fas i början där du kommer rasa i vikt, du kan enkelt gå ner 3-5kg på första veckan i en diet. Detta brukar bero på att de flesta dieter utesluter kolhydrater i form av pasta, ris, böd etc i början av dieten. Detta kommer att göra att du förlorar mycket vätska från din kropp då kolhydrater binder vätska till sig. Inför tävlingar jag gjorde i submissionwrestling uteslöt jag bara kolhydrater dagarna innan för att nå min målvikt, detta var ren vätskeförlust som jag gick upp snabbt igen. Det är fullt möjligt att gå upp 1-3kg på en vecka, men då är det pågrund av vätskeansamlingar.

Ät gott om proteiner och lagom med fett. Under årtionen som gått har diverse dieter kommit och gått. Vissa utesluter det ena eller det näringsämnet men tillåt dig att äta av allt, även pasta och ris, men välj rätt tillfälle och rätt mängder. Välj rätt fett! Man har talat om att mättat fett är dåligt för oss men det finns olika sorters mättat fett, kortkedjade, långkedjade och medelkedjade, alla påverkar de vår kropp olika.

Ät ofta och var som Skalman. Ät vid regelbundna tider. Detta tycker din fettförbränning om. När du är låg på energi är din fettförbränning också låg, håll den uppe med att tillgodose din kropp med ett jämnt blodsocker, detta innebär inte att du behöver äta komhydrater, protein stabiliserar ditt blodsocker.

Var strikt! Du uppnår inga viktmål med att slarva eller unna dig allt för ofta. Du kommer att vara hungrig, sugen på saker och känna dig låg på energi ibland. Det krävs mycket målmedvetenhet och kämparanda för att nå upp till sina mål, men jag lovar dig när du når målet har resan varit värd varje upp och nedgång.

Din viktnedgång kommer inte vara spikrak. Ibland kommer du rasa i vikt ibland står du stilla trots att du kämpar som aldrig förr. Dessutom när du är som närmast ditt mål och väger som minst kommer det att vara som jobbigast och svårast att förlora de där sista kilona eller det sista underhudsfettet.

Sabotörer! I allas omgivning finns sabotörer. De är dem som är rädda för sin förvandling. De som vill ha kvar dig i din gamla livsstil. Förklara för dem varför du vill få en bättre hälsa. Förklara att övervikten du bär på inte gör dig sjuk just nu men kanske om några år sitter Ni där med typ 2 diabetes eller nån hjärt-kärlsjukdom. Förklara också att ditt hjärta är som ett batteri, desstu sämre form du är i desstu mer går det åt av det. Med bra kondition slår ditt hjärta färre slag, vilket gör att det räcker lite längre.

Även om du tränar och äter rätt kan du dö i någon av våra välfärdssjukdomar. Men då är det dina gener som styr och inte din livsstil. Då har du gjort allt för att må så bra du kan och förebygga det. Bara det borde göra så du kan lägga dig med ett gott samvete varje kväll.

Träna så mycket du kan och orkar, men ta ledig från träningen när det är befogat. Hitta inte på egna ursäkter, men det är fullt okej att ta ledigt från träningen t.ex. under flytt, intensiva arbetsperioder etc. Men glöm
Inte att träning är avstressande och kan vara din egen stund i vardagen om du har barn och familj. Ibland krävs det planering. Om du känner att du missar att träffa dina vänner, gå på ett träningspass tillsammans, gör det till en rolig grej. Ni behöver inte prestera till max, det är okej att skratta, skoja och ha roligt på gymmet. Basta och fika efter, gör det till er SPA-dag. Testa nya saker! Lägg inte så stort allvar vid träning och motion, gör det istället till en socialsamvaro. Istället för att sitta inne och prata, ta en prommenad, cykla och utforska andra delar av din stad. Vardagsmotion är det bästa sättet för dig som är överviktig att gå ner i vikt. Din fettförbränning är som bäst på lägre pulsnivåer än om vi jämnför med en vältränad person som behöver jobba på en högre ansträngningsgrad.

Det finns en mängd olika tillskott som kommer ge dig bättre och sämre resultat. Tror du på det tillskottet du valt kör på det. Bara det kan ge dig motivation att hålla fast vid din diet eller din träning, det är bara vinst. Sen att reklammakarna och tillverkarna lovar mer än de kan hålla kan kvitta om du vinner något på dina utlagda slantar.

Tro på dig själv, människor runt dig kommer inte bli arga eller sura för du inte äter den där kakan eller tränar ett extra pass. Blir de det så har du en bra anledning att bli arg tillbaka, istället för att bli arg varje gång ditt blodsocker åker bergochdalbana eller du ser dig själv i spegel och inte är nöjd med det du ser. Du har rätt att må bäst i värden. Det innebär inte att du kommer tro du är bättre än någon annan, men du kommer förmodligen må bättre än någonsin tidigare.

Jag hoppas du lärt dig något nytt eller förstått saker du tidigare inte lyckats ta till dig med detta inlägget. Tack E för möjligheten till att sprida kunskapen till lyckad viktnedgång!"

Tävling - Training day

Nu är det dags för tävling igen =) Även denna gången Training day med mig på Actic Södervärn 24/3. Training day är en heldag av träning inklusive lunch och föreläsning. Sist var det Ann-Sofie som vann och hon var nöjd med sin dag, passa på att vara med och tävla om en dag du oxå =) Kan nästan lova att du får en lika bra dag, det blir ju vad man gör av dagen =)

Denna gången kommer det bli lite klurigare att vara med, det krävs lite mer av er deltagare. Ni ska nämligen laga en maträtt som ni inte testat på förr =)


Curryfisk á la Johan, råkostsallad och en lime/currysås =)

Det jag vill att ni ska göra är som sagt att laga en maträtt som ni inte testat innan, såklart ska det vara ett hälsosamt matalternativ. Sedan vill jag att ni fotar maten precis som jag gjort och sedan lägga ut bild samt recept på er blogg. Vill ni länka till min tävling så får ni jättegärna göra det men det är inget tvång. När ni lagt ut inlägget med maten så vill jag att ni kommenterar detta inlägg och skickar länken till inlägget. Ni som inte har någon blogg kan maila mig bild och recept på [email protected]. Sedan väljer jag en vinnare 20/2 kl 21.00.

Inlägg som inte innehåller både bild och recept kommer inte få delta i tävlingen.
Om vinnaren inte kan 24/3 så kan man få lösa in sin vinst till höstens Training day istället.

Ut och handla, laga mat, fota den och blogga om maträtten =) Lycka till!

Award! =)

Om man får en award och vill vara med att sprida den vidare så ska man kopiera bilden och länka till den man fått den av. Vidare tipsa och länka till fem bloggar man vill sprida vidare.


Fick denna fina bloggaward av Majja som liksom jag kämpar på med vikten. Hon använder sig av dieten Dukan som jag inte kan påstå att jag är jätteinsatt i eller ens vågar uttala mig om vad det är men sålänge fina Majja trivs med sin diet så är jag nöjd. Läs gärna om hennes 100 dagars utmaning =)

De fem bloggare jag valt är av olika slag. Men på något sätt inspirerar dessa människor mig i min personliga utveckling och min motivation. Dessa människor finns ofta med mig på gymmet!! Vissa fysiskt och vissa mentalt som en sporre. Här kommer dem utan innebördes ordning.

Malin-Charlotta är en fantastisk bloggare, hon skriver mycket om den mentala utvecklingen och använder sin blogg som bollplank för själen som hon kallar det. Hennes texter är för mig något utöver det vanliga och jag älskar det jag läser. Sen kan jag tänka mig att hennes blogg kan för andra verka för "svår" men ge henne en chans. Ni kommer garanterat ta med er något från hennes blogg som sår ett frö hos er att fundera vidare på.

Micke är en kille jag lärt känna via gymmet som med sin blogg försöker nå ut i världen och göra oss uppmärksamma på vad som händer där utanför vår egen trygghetszon. Han ger oerhört mycket av sig själv till alla i sin omgivning oavsett kön, färg, ursprung, utseende osv. Jag är verkligen imponerad av den entusiasm som han använder i det han brinner för.

Benita är en tjej som gått ner över 50 kg på egen hand med träning och bra mat precis på samma sätt som jag gör. Därför hon är en enorm förebild för mig, kan hon så kan väl jag! Finns egentligen inte så mycket mer att säga än att gå in och läs om hennes fram- och motgångar.

Sara hittade jag via någon annan bloggare jag läser, kan inte påstå att jag följer bloggen dagligen men när jag läser den så läser jag oftast ikapp och jag fascineras av hennes glöd till träningen. Om/när jag blir gravid så hoppas jag kunna träna precis som henne under graviditeten och komma igång med träningen efter förlossningen på samma sätt.

Fnulan är en fantastisk människa som har en otrolig energi och som bjuder på sig själv helt hänsynslöst. Jag inspireras, fascineras och blir avundsjuk på att jag inte ännu vågar vara sån. Men när jag vågar göra något "tokigt" så tänker jag ofta på Fnulan.


Kettlebellsförälskelse

Idag hade jag en timme PT-tid med Johan, som bestämt blev det Kettlebells som Johan köpt till sig själv som han var snäll och lät mig låna/testa.

Nu minns jag inte alls vad övningarna hette.. ska se om jag kan hitta dem men det var grymt jobbigt men otroligt roligt! Jag testar mer än gärna det igen, så Johan om du behöver någon träningskompis så vet du vart jag finns ;)

Hittade några namn på Johans blogg som jag kände igen från dagens pass ;) Jag måste sett ut som ett frågetecken när han sa namn och förklarade övningarna.

Sumohighpull
Enhandsrodd
Thrusters med en hand
Glory
Swing Curl med en hand
Chrunches

Tre varv, 1 min per övning och 15 sek vila.

Om jag får säga det själv så klarade jag det ganska så bra =)

"Det ligger ingen prestige i styrka utan i teknik"

Komplimanger

Hur är ni på att ta emot komplimanger?

För ett tag sedan, det var dagarna innan jul om jag inte minns fel för jag hade haft min hälsoanalys. Satt på en cykel och värmde upp inför ett styrkepass, all energi och motivation var som bortblåst. Gnällde inför S som jobbar på gymmet att jag var ledsen efter de "dåliga" resultaten på hälsoanalysen och hon försökte peppa mig.
Några cyklar bort sitter det en kille som jag inte alls sett, han sa; "Ursäkta, jag vet inte om detta kommer göra någon skillnad och du får ta det hur du vill men jag måste säga det. Men jag tycker du har gjort en enorm prestation och du kommer nå ditt mål. Jag har följt dig sen du började här för över ett år sedan och jag tycker du är ursnygg nu jämfört när du började här. Tappa inte din motivation, tjejen! Du är snygg och kommer lyckas, det vet jag!". Jag blev så paff men glad och förklarade för honom att jag har svårt att ta komplimanger men att jag ska bevara hans ord och försöka behålla min motivation. Gick iväg och tränade men efter några övningar och lite tänkande så letade jag upp killen jag pratat med och sa att jag måste få ge honom en kram som tack. Hans ord kom i rätt tillfälle och fick mig att tänka om.

Jag får höra såna här saker från mina nära och kära, såklart tror jag på dem när jag verkligen anstränger mig. Men när främmande människor säger såna här saker så tar man åt sig lite extra. Sån är jag iaf, märkligt men sant. Är jag knäpp eller där fler som mig där ute?

Massa kärlek till er alla som vågar ge främmande människor komplimanger! ♥


Foten

Strax innan jul så var jag hos min sjukgymnast och jag hade inte längre ont i min häl som jag haft förut. Utan på utsidan av foten och under foten, som kramper liksom. D misstänkte att det var inflammation i en muskel och hon rekommenderade att jag skulle sluta med Boot Camp och Box, helst sluta promenera oxå. Detta medförde att jag blev av med mina två konditionspass jag har i veckan och fick börja spinna istället.

Jag blir tejpad på ett annat sätt nu, på tal om det.. måste ju ringa sjukgymnasten och boka ny tid för tejpning.

Den där foten har tagit så mycket energi av mig att jag inte orkar sköta varken träningen eller maten som jag borde. Skador är hemska, hoppas ni andra kan undvika det.

Får se när jag kan börja med Boot Camp och Box igen, saknar det så himla mycket!!


Är igång

Jag är igång med träningen efter semestern, torsdag idag och redan igår tränade jag mitt tredje styrkepass för veckan. Nu jäklar ska jag köra alla splittade programmen varje vecka som planen är. Utöver det ska jag köra två konditionspass men vet inte hur jag ska få ihop det denna veckan. Har så svårt att intervall/konditionsträna på egen hand på cykeln. Imorgon ska jag köra spinning tänkte jag, första spinningpasset på hur länge som helst. Ska bli skönt att få låta benen gå till musiken.

Utöver detta ska jag cykla 300 min i veckan. Cyklar jag till och från bussen varje vardag så blir det för lite.. så på helgen så måste jag cykla ytterligare en runda. Så skönt att slippa ta bussen till bussen =) Låter märkligt detta inser jag, men jag jobbar på en annan ort än där jag bor.

Hur ser era träningsveckor ut? och hur vill ni att dem ska se ut? =)

Sitter och klurar på ett tävlingsupplägg, kom gärna med förslag på hur ni vill att en tävling ska vara upplagd! Kanske jag använder mig av ert förslag ;)

Jag är som alla andra

Har tillbringat en vecka på Teneriffa vid en pool i enbart bikini med zebraränderna och bilringarna fria för solens värmande strålar. Insåg ganska snabbt att jag är som alla andra, när man tittade sig omkring så fanns det tjocka och smala båda med bleka zebraränder på mage, höfter och lår. Var ett rejält uppvaknande för mig. Är tacksam mina kollegor som fick mig att köpa bikini och inte baddräkt! =)

Med några extra kg på vågen efter jul/nyår/semester och lite brun färg på huden så ska jag ta tag i det nya året som ska komma med nya utmaningar. Har en liten plan i huvudet hur jag ska lägga upp året men man vet aldrig hur det ska sluta =) Men jag ska försöka tänka hälso/träningsmål istället för viktmål, vill ni hjälpa mig med det?

Det jag vet med året angående bloggen är att det kommer dyka upp några gästbloggare, några tävlingar (en ganska snart) samt lite mer skrivande än det varit på slutet av 2011.


RSS 2.0