Vad hände?

Vad fasen hände idag egentligen? Hade varit och handlat.. helt plötsligt stod jag och åt ur en naturgodispåse och inte var det nyttiga nötter utan de överdragna med choklad. Började inte tänka förrän jag ätit upp =/ Hur kunde detta hända? Är det den stundande mensen som ställer till det? Ska försöka att inte ha ångest för detta "misstag" utan verkligen undvika det i fortsättningen.
Kom direkt ifrån spinningen där jag svettats ut mängder med kalorier, det gör mig ännu mer förbannad. All den träningen helt förgäves =( Men det är för sent nu..

På tal om mensen, den är sedan 3 månader tillbaka regelbunden med 28-30 dagars cykel. Detta är så ljuvligt för mig, låter väldigt märkligt och känns konstigt att säga att det är ljuvligt eftersom man försökt få ett gryn i 3 år. Men det är så skönt att ha en normal regelbunden cykel och jag tror även att jag ägglossning varje månad. Kanske min pcos har blivit bättre i och med viktnedgången eftersom jag helt plötsligt har ordentlig mens. (På bilden bredvid ser man skillnaden mellan vanliga äggstockar och hos oss som har pcos.) Det bådar gott för framtiden när vi ska börja bebisverkstaden på riktigt igen. Ni som hängt med i min blogg vet att vi tidigt i våras bestämde oss för att vänta med grynet till jag är klar med Lifestyle by Actic. Detta är min tid och vill inte förlora tid jag inte får igen. Vi skyddar oss inte så om det skulle visa sig att vi väntar ett gryn så är det jättevälkommet och önskat =) Men vi försöker inte aktivt längre. En stor sten föll ifrån mina axlar när vi beslutade detta.


Som bortblåst

Idag när jag vaknade var min träningslust som bortblåst, kunde inte alls hitta den.. bestämde mig ganska snabbt för att det fick bli en vilodag från gymmet idag.. men nu börjar jag få ångest =(

Fast istället för träning så gick jag hemifrån till IKEA och hade på runkeeper hela vägen, var 5 km dit.. gick inte supersnabbt men det tog 75 minuter att gå. Vi gick genom många fina områden och vädret var underbart =)

Förstår inte hur träningslusten bara kunde försvinna sådär.. imorgon var det planerad vilodag och tror jag ska hålla mig till den och köra på som jag planerat för nästkommande vecka. Blir en hel del konditionsträning denna veckan, så jag får tillbaka lusten som jag redan saknar.

Hur gör ni när lusten blåser iväg?

Såhär ser min vecka ut:

Mån - Vila
Tis - Spinning
Ons - Burnout
Tors - Spinning
Fre - Vila
Lör - Burnout
Sön - Styrketräning

Såklart går jag mina dagliga promenader, går faktiskt både till och från bussen nu för tiden =) Så vardagsmotionen har jag verkligen fått in som en rutin nu, känns jättebra faktiskt =) minst 300 minuter i veckan! =) Det får bli min positiva avslutning på detta inlägg.


Tävlingen avslutad..

16 st deltog i tävlingen.. jätteroligt att se att det är så många som läser min blogg =) Var inte många som var nya läsare som tävlade =) Det rätta svaret var 1,27 sekunder.. iaf som jag är klockad på =)


Alla som svarat rätt skrev jag upp på små rosa lappar och la i en skål.. sedan fick min älskade M dra vinnaren.. Som är:



GRATTIS! =)

Maila mig din adress på [email protected] så kommer det en överraskningsvinst till dig i veckan =) Hör jag inte av vinnaren innan fredag kväll så dras det en ny vinnare.

Darrig kropp

Idag var/är jag trött som en gnu efter lite rumlande igår, det enda jag drack i alkoholväg var en Irish Coffee =) Den var väldigt god och drack med andakt så att den inte skulle ta slut =) Sov bara 5 timmar för jag var tvungen att gå upp vid 7 för att hinna äta innan Burnout, mår så jäkla illa om jag inte äter i tid så det var bara att kliva upp. Var inte jättetaggad för att träna eftersom jag var så trött men det var bara att ta tjuren vid hornen och gå till gymmet (ja, jag gick faktiskt =)) Gick faktiskt över förväntan, känns riktigt bra.. är dock helt darrig i hela kroppen, är rädd för hur mycket träningsvärk jag kommer ha imorgon ;) Mina ljumskar håller på att ta kål på mig!! Men det är skönt att veta att man lever ;) Börjar inse att jag är ganska stark ändå.. visste inte riktigt det innan men efter dagens mitsövningar så börjar jag sakta inse att jag nog är ganska stark. Roligt =)
Fick tips av min pt att jag skulle testa kosttillskott mot mina sömnproblem och det är nog inte helt fel. Måste bara bestämma mig om jag ska köra på hans förslag ZMA eller vanligt tillskott av kalcium och magnesium. Har någon erfarenhet av ZMA? Googlade lite och fick fram gröna kapslar, känns läskigt att stoppa i sig. Men funkar det så är det ju värt det =) eller?

Fick även förslaget av många att inte träna på kvällen, jag jobbar mån-fre 7.30-16.30 så det är svårt att träna någon annan tidpunkt än på kvällen tyvärr. Jag pendlar dessutom 2 timmar om dagen ungefär. Ibland kan jag träna på morgonen och komma senare till jobbet men det känns inte bra att det händer för ofta även om mina underbara kollegor säger att det är ok.

Glöm inte min tävling, klicka här =)


Sömn

Alla säger att man sover så himla bra när man tränar men inte jag, sover sämre sen jag började träna intensivt. Svårt för att somna och vaknar lätt på natten. Men när klockan ringer är man halvt död så jag inte ens vaknar, mannen måste knuffa på mig för att jag ska vakna.
Det spelar egentligen ingen roll när på kvällen jag tränar, det är likadant varje kväll. Är så himla trött på detta.. testa något naturläkemedel som är lugnande och liite insomnande för ett tag sedan, visst funkade det men det känns inte bra att ta det varje kväll. Har ni några tips så mottages det gärna!! Är verkligen less..

Hur har ni det med sömnen därute?

Glöm inte min tävling, klicka här =)


Kräkfärdig

Idag var jag så gott som kräkfärdig på Burnout'en, fy vad det var segt idag.. var så grymt taggad och gav allt men min kropp ville inte samma som mig. Försökte strunta i kroppen och gå på viljan, ibland gick det och ibland inte men när det inte gick så hade man en Johan som stod där och stöttade och puschade mig så att jag klarade mer. Även Daniel hjälpte mig igen två rundor utfallspromenad, tack Daniel! Betyder så himla mycket, fick ny energi när man hör honom brevid sig som säger "kom igen Emma, vi gör det tillsammans" =)

Jag fick frågan för ett tag sedan i en kommentar om jag inte mår illa när jag tar i såhär hårt och svaret är självklart. Mår nästan illa varenda burnout-pass =P Och sist jag spinnade så var jag verkligen på gränsen till att spy. Så jo jag mår illa när jag tar i allt vad jag kan =) konstig härlig (?) känsla =P Haha



glöm inte delta i min tävling =)

Blodomloppat

Eftersom jag vårrusade för några veckor sedan så var jag ju tvungen att komma på ett ord för dagens lopp oxå.. och då fick det bli blodomloppat ;)

Loppet idag kändes riktigt bra, joggade tom en liten stund (ca 1½ min). För mig är det enorm prestation och jag hade lätt kunnat jogga några min till men vet att jag kommer få sota för det i mina hälar imorgon =( Stretchar som en tok nu hela tiden. Loppet var på 5 km och jag gick det på ca 54 minuter, jag är väl nöjd men hade varit ännu nöjdare om jag klarat det på under 52 min ;) hehe prestationskrav man har på sig själv och dem blir bara högre och högre nu när jag börjat se resultat. Det är väl både på gott och ont.

Invigde mina nya löparbrallor idag tillsammans med min fina lila Iformloppet-tröja och strumpor från förra årets lopp. Kände mig väldigt snygg och kvinnlig =) Löparbrallorna var supersköna, ska lätt köpa fler =) man frös inte ett enda dugg när man väl höll igång sig, men sen började jag frysa. Måste ha någon överdragsbyxa som man kan ha över om man skulle behöva. Enda dumma var att jag efter lite mer än 3 km så känner jag att det skaver i ena ljumsken och nu när jag kom hem och klädde av mig så såg jag att det blivit ett sår och att det blött på trosan. Blod, svett och tårar heter det ju =) Sved en hel del när jag duschade kan jag säga.

Sa ju tidigare i vår att jag skulle delta i tre lopp, Vårruset, Blodomloppet och Iform-loppet. Men ska nog lägga till ytterligare ett, Kretsloppet i Borås 17 september. Vet att min kära bloggvän Västgötskan ska springa det och då ska vi förhoppningsvis träffas, ska bli roligt. Någon mer som planerar gå/jogga/springa det?

Glöm inte min tävling, klicka här =)


Löpa

Trodde aldrig att ordet löp skulle finnas i mitt ordförråd men nu finns det både här och där.

För några veckor sedan så var jag på Löplabbet och provade ut ett par ordentliga skor, egentligen inte för att springa i men eftersom mina hälar bråkar så kände jag ändå att jag ville ha ett par riktiga skor. Skor är något jag börjar satsa pengar på, man tjänar på det i längden. Dock hade jag ångest i tre veckor för att gå in där, känner mig fortfarande, trots att jag är mindre än förr, väldigt malplacerad på vissa ställen. Så kände jag med löplabbet, speciellt efter att jag fått berättat för mig att man ska bli filmad och gå på ett jäkla löpband. Ångesten var på topp, till slut tog jag mod till mig och gick dit en solig torsdagseftermiddag. Såklart var det ingen fara och tjejen som hjälpte mig var supertrevlig och duktig. Köpte ett par Asics, men vet inte om jag är supernöjd.. varvar dem med mina gamla ingångna Adidas.. kanske dem bara behöver en inkörsperiod. Hoppas det =) Det är inte att dem är obekväma men ni vet hur det är med gamla saker, dem är alltid bäst =)


Sen i helgen när jag var på Göteborgsvarvets mässa så hittade jag ett par löparbrallor som passade perfekt. Ska bli så skönt att gå i dem. Blir invigning imorgon på Blodomloppet =) Kan inte fatta att jag äger ett par löparbrallor. Vill gärna kunna springa i dem men vill inte påfresta mina hälar ännu, trots att jag inte vill något annat än att springa en runda i Pildammsparken. (Shit, vad skriver jag?! jag vill springa!!)

På tal om Göteborgsvarvet förresten, min plan är att springa det om 3 år om min kropp klarar av det. Johanna på gymmet ville oxå springa det men vågade inte så vi ska försöka springa det tillsammans då. Vi tog tom i hand på det och jag lovade henne att skriva det i bloggen så att vi har bevis på vad vi har sagt ;) Så nu har du det här, Johanna!! =)

glöm inte delta i min tävling =)


Grönt te - Tips

Ann-Sofie önskade tips på grönt te när hon läste mitt senaste inlägg där jag skrev om att grönt te är bra för en mängd olika saker.

Mina favoriter är:
Japanskt körsbär
Mango bio (ekologiskt)
Lidingöblanding, citrongräs mm

Ni kanske är fler där ute med goda tips på grönt te? Någon gång kanske man tröttnar på sina favoriter och behöver nya sorter att smaska på.

Nu när jag skulle googla fram en bild till dagens inlägg så hittade jag en bok som hette "Med smak av te", det är en kokbok där man använder te som smaksättare. Den skulle jag vilja testa =) ett måste för en temaniac som mig! =)


Tävling!!!

Har ni sett att jag uppnått 10 000 besökare nu? =) Tack vare er mina kära bloggläsare, utan er hade jag inte fått så många läsare och utan ert stöd och peppande i ur och skur så hade jag inte orkat kämpa på som jag gör hela tiden. Ni ger mig otrolig energi!! =) Tack! ♥

Tänkte nu belöna er och mig med en liten tävling, tänkte faktiskt ha en överraskningsvinst =) Såna tycker väl vi alla om? Det kommer bli en liten goodiebag med mina egna favoriter i =)

Men det kommer inte bli helt lätt att vinna, ska testa er lite.. om ni läser min blogg ordentligt eller ej ;) hihi det enda ni behöver göra för att delta i tävlingen är att svara på en enda fråga i en kommentar till detta inlägget så är ni med. Svar i andra inlägg är inte godkända som deltagande i tävlingen. Det är inget tvång att länka i sin blogg men det är givetvis roligt om ni gör det så att fler ser tävlingen. Glöm inte skriva kontaktuppgift så att jag kan hitta er om ni vinner. Ni som kommer med ett konkret svar, era kommentarer döljer jag för att andra inte ska kunna fuska och bara läsa kommentarer för att få svaret.

Frågan lyder såhär: Hur länge har jag klarat plankan som längst?

Tävlingen pågår tom 29/5 kl 12.00. Sen kommer jag dra en vinnare bland alla er som har rätt svar på frågan.

Helgen

Helgen har gått över förväntan, har ätit kanske lite lite för mycket gott men samtidigt valt bort mycket som jag kanske ätit förr när jag varit iväg såhär. Så det känns som en vinst för mig även om det kanske inte gör det för andra =)

Det har blivit sushi, rödvin, mörk choklad och en hamburgare utöver det jag brukar äta =) Lika bra att vara ärlig, eller hur?

Vägningen i fredags visade 0,2 kg men jag är nöjd och inte besviken. Blev mest förvånad att det inte visade 0,5 kg men som sagt, jag är nöjd sålänge det är minus. Man kan ju inte ligga på topp varje vecka =)

Dock har jag promenerat massor, har fått ihop över 400 minuter promenad denna veckan. Känns underbart =)

Blir ett kort inlägg idag för jag ska posta en tävling oxå, glöm inte delta i den =)


Två fulla..

Träningsdagboken som jag har genom lifestyle har jag sedan en tid skrivit ut blad nr 2 på och påbörjar nr 3 =) Likadant med bladen som jag bokför mina träningsresultat på gymmet, är inne på blad 3 där oxå =) Blir sakta men säkert starkare och starkare =) Ljuvlig känsla!

Vet att jag sa förra veckan att jag skulle vänta två veckor med att väga mig men jag ska ändå göra det imorgon (Sluta sucka Johan =P). Känner att mitt förhållande till vågen förändrats även om jag väger mig. Svårt att förklara.. men det känns som om jag börjar ta det mer som en klackspark, för någon vecka sedan var det bara -0,2 kg men jag blev inte ledsen för jag har kommit till insikten att det inte kan se likadant ut varje vecka. Och så känner jag även denna veckan, gjorde väldigt bra ifrån mig förra veckan och då kan det knappast gå lika bra denna veckan. Blir det sen så, ja då är det bara en bonus tycker jag =) Och jag hoppas att jag känner såhär även om jag någon vecka kommer få något hg plus, vilket vi givetvis inte hoppas kommer. Dock tror jag att det kommer komma vid nästa ägglossning för det var då jag gick upp sist.

Får se om jag kan uppdatera bloggen i helgen eller om ni får vänta med mitt viktresultat till på söndag eller måndag ;) Kommer vara bortrest i helgen och kämpa med alla utmaningar det innebär att vara ute och rumla på stan hela dagarna =) Ska verkligen försöka välja nyttiga snabbmatsalternativ!!

Ha en skön helg bloggvänner om vi inte hörs =) Förresten börjar vi närma oss 10 000 besökare och jag klurar på någon trevlig tävling för att fira bloggens och mina framgångar =)


Never give up!

Eftersvettningarna håller i, duschade på gymmet och gick sedan hem. Var dyngsur när jag kom hem.. härligt ;) Förbränningen på topp =)

Dagens burnout-pass var fullkomligt sanslöst, så underbart.. trots att jag skriker och gråter av mjölksyra så fortsätter jag att kämpa.. det gör vi allihop.. sån sjuk kämparvilja i det där rummet under våra burnout-pass, dessa veckor kommer bli super. När vi kom dit idag så säger Johan att vi alla ska höja vikterna oavsett om vi höjde förra gången.. shit.. jag fick helt plötsligt 15 kg på stången ;) Var segt men det gick!!

Och vet ni vad? hihi vi skulle göra plankan så länge vi klarade.. den som klarade satte måttet =) Vill inte skryta men jag klarade ganska mycket längre än dem andra, är så stolt och lycklig =) Grät de sista sekunderna men vilken underbar känsla att stå kvar längst! Vet inte hur länge jag stod men det spelar ingen roll..

Vi fick även göra en ny boxövning som var roligare än de andra men det var svårt att få kraft i armarna när man slog =)

Kommer aldrig ge upp!! Min tid är nu =)


I love spinning

Dessa ord trodde jag aldrig att jag skulle ta i min mun men jag fullkomligt älskar spinningen. Hade sån abstinens nu när jag inte spinnat på två veckor =) Även om jag på dagens pass höll på att spy så älskar jag varenda sekund. Helt sjukt beteende men så skönt att känna så inför sin träning. Trodde aldrig att jag skulle kunna känna så inför någon träning överhuvudtaget ens för ett år sedan och framförallt inte för spinningen för ens ett halvår sedan. Men nu är jag där och jag älskar detta nya livet =) Både i med och motgångar, för varje motgång gör en så mycket starkare. Det är ett långt steg tom det tycker jag.

Åter till min älskade spinning, andra gången i min spinninghistoria som jag klarade av att följa instruktören genom hela passet.. tom "springa" fort i runningsposition ;) Tänk att få kilona som jag gått ner sen senaste spinningen kan påverka så mycket.
När det var återhämtning så körde jag även på med motstånd och i stående position. Ville verkligen få ut max av passet och det kan jag säga att jag fick ;)


mitt gamla jag

Fick mig en ordentlig utmaning igår, besökte en släkting som ofta får mig att gå tillbaka till mitt gamla jag. Varför är det så att vissa får en att direkt gå tillbaka till gamla vanor? Hade peppat mig själv att stå emot och klara av alla utmaningar jag ställdes inför men det gick inte fullt ut. Det började med middagen, två stora portioner mat fast jag var mätt efter första =( och sen två bitar kladdkaka. Skit oxå! Men jag stod emot när vederbörande frågade om jag ville ha glass, så det är jag stolt över men ångesten över maten och kakorna sätter sig över det stoltheten. Tycker inte alls om den sidan av mig som kommer fram i vissa relationer och situationer. Måste lära mig hantera dem och vara starkare. Många säger "Ja men du måste unna dig oxå, här.. ta" Men för mig handlar allt om medvetna val, igår skulle jag valt att tagit en portion och en bit kaka istället för massor av allt.
Ska försöka klura på hur jag undviker dessa situationer igen. Hur gör ni runt såna människor?

Men nyss hände det något väldigt roligt, försöker ju alltid avsluta de negativa inläggen med något positivt. Och det var att jag satt 10 minuter i min mans knä när vi kollade youtube-klipp på datorn =) Har suttit korta stunder förr men han har inte orkat pga min vikt men nu gick det =) Så glad!!


Beslutet

Någon frågade mig hur min viktresa började och jag tänkte berätta om det i detta inlägg. Vet inte hur långt det blir.. låter fingrarna skriva så ser vi hur mycket det blir =) Ibland har jag ju en tendens att sväva ut =)

Har i många år i mina tonår försökt hålla igen på maten och tränade boxercise under ett år på gymnasiet men skötte inte maten så den där träningen spelade inte så stor roll. Tränade även en träningsform som hette Low Inpackt som var en blandning av aerobic, dans, step up och styrka, men även under denna period så skötte jag inte maten. Gick på ViktVäktarna en period men klarade inte av allt detta med points osv, passade liksom inte mig. Och jag vet att det inte är någon ursäkt men jag tror helt enkelt inte jag var redo.

När jag slutat gymnasiet så jobbade jag på en förskola med ett gäng goa tjejer som hjälpte mig försöka gå ner i vikt. Gick ner 7 kg ganska snabbt men klarade inte av deras press och la av. Gick upp alla kilon igen såklart.

När jag bott nere i Skåne ett år så kände jag att jag inte mådde bra kroppsligt, såg såklart inte att jag gått upp men kände ju att jag vägde mer än när jag flyttade ner. Då hade jag inte vägt mig på 1½ år. Fick en våg i julklapp, ställde mig på den och fick ett hemskt uppvaknande. 152 kg stod det på den digitala vågen. Kändes som ett slag i magen, bestämde mig snabbt att jag var tvungen att göra något, började äta regelbundet och införde mer grönsaker på schemat. Där i början vägde jag mig varje dag och det är den perioden som skruvat till mitt huvud. Vägrade släppa kontrollen som jag hade när jag ställde mig på vågen. Gick ner 10 kg på några månader, sakta men säkert.. trodde jag.. men sedan började jag pendla upp och ner.. har aldrig varit uppe och nosat på 152 igen men 149.. pendlade upp och ner i några år.. åt GI och tränade några ggr på Friskis och Svettis, då började jag gå ner igen.. men klarade inte av att hålla det.. pendling igen.. tills i somras. När jag tänker tillbaka på all pendling så tror jag inte att jag var redo.. var sak har sin tid heter det och jag tror verkligen det är så. Jag tror på ödet!

Jag fick reda på för 1½ år sedan att jag har fettlever som är orsakad av min övervikt. Sökte akut för vad jag trodde var gallsten men visade sig vara fettlever med en stor fettansamlig mellan lever och revben. Var en fruktansvärd diagnos att få när man bara var 24 år. Fettlever är ju sånt som alkolister osv får, hade inte en aning om att man kunde få det av övervikt. Kände mig äcklig och som om jag skulle dö på studs. Men läkaren som jag hade på akuten var underbar och förklarade att om jag bara ändrade livsstil och började träna så skulle fettet sakta försvinna.

Ett halvår efter den diagnosen så fick jag reda på att jag hade PCOS och då föll så himla många pusselbitar på plats. Min övervikt är orsakad av den hemska hungern man får av "sjukdomen", min fettlever är en biverkan av PCOS osv. Hela mitt liv fick en helt annorlunda mening i och med den diagnosen. Vi ville ju ha barn och då fick jag börja ändra mitt liv på många sätt, ändrad kosthållning och träning..

I somras skaffade jag kort på Actic Södervärn, utan att ha varit där någonsin. Men denna gången kändes annorlunda, jag gick dit med ångesten i halsen och skulle boka en instruktör för styrketräning. Vågade inte träna den dagen men kände mig stolt över att jag gick dit. Tjejen som stod i kassan var trevlig och det bemötandet tog jag med mig. Instruktionen var 10 juli, en av sommarens hetaste dagar. Minns så väl att hon frågade om jag var galen som skulle börja träna årets varmaste dag =) Tränade väldigt sporadiskt men försökte verkligen träna tre ggr i veckan. Blev inte alltid som jag tänkte mig men jag gick dit ibland och för mig var det ett stort steg. Varje gång man kom dit så möttes man av ett leende och ett trevligt bemötande. Har sagt det till några av instruktörerna på gymmet, att mycket är deras förtjänst att jag lyckas. Såklart är det jag som kämpar men deras bemötande har gjort så himla mycket. Hösten kom och då blev det glesare och glesare. Men jag gick dit en dag i veckan eller så.

Tills en dag då jag fick en förfrågan om jag var intresserad av Lifestyle by Actic, man kunde boka in ett sk kvartssamtal där man pratade om vilka mål man hade, gjorde en vägning där man såg fett och muskelprocenten osv. Kostade inget så det gjorde jag. Haken var ju att det kostade massor, 490 kr i månaden i ett år. Det hade vi inte råd med och det fick jag inse.

Ungefär i samma veva som jag gjorde denna mätning/vägning i kvartssamtalet så var jag med om en olycka som kunde slutat väldigt olyckligt. Fick ändra perspektiv på livet, livet är väldigt kort och man vet aldrig när det tar slut. Det var som ett uppvaknande för mig, detta var i oktober 2010. Jag fick ut pengar för olyckan och direkt när jag fick veta att jag fick såpass mycket pengar att jag kunde betala hela Lifestyle-året så bestämde jag mig. De pengarna hade vi inte haft om inte olyckan skett och dem skulle jag satsa på mig själv.

Hoppas det inte blev för rörigt! Men resten kan ni läsa om i bloggen, för det var ungefär då som jag började skriva mer aktivt i bloggen =)


Grönt te

Idag var det andra gången på Burnout, gick inte lika bra men gjorde mitt bästa. Mitt lår/häck bråkade men jag tog mig igenom passet =)

Sitter här helt seg och dricker en kopp grönt te (japanskt körsbär) för att bre på fettförbränningen ännu mer ;) Grönt te är bra för fettförbränningen, tur man lärt sig dricka det =) Dricker minst en kopp om dagen =) Mums! Ska tydligen vara bra för mättnadskänslan, blodtrycket osv.. ett bra te med andra ord =) Vissa påstår att något ämne, som jag nu inte minns namnet på, i grönt te kan ge leverskador. Men som med allt annat, med måtta så kan man äta och dricka allt.

Ska även ge er ett litet mattips =) När jag kom hem från Burnout'en så gjorde jag en pastasås på tonfisk och vårlök. Man bara steker upp vårlök eller purjolök lite lätt och sen i med tonfisken så att man steker bort lite av vätskan som den legat i. Kryddar med curry och ev. lite salt. På med ett paket havregrädde 7%. Ät detta till lite pasta och grönsaker =) Så lätt och gott =)

Detta är galet!

Imorse ställde jag mig utan några som helst förväntningar på vågen, har börjat ha ett sundare förhållande till vågen även om jag gärna vill väga mig en gång i veckan, dock ska jag försöka dra det till två veckor nu eftersom jag fick ett superbra resultat idag. Har aldrig haft så mycket viktminskning på en vecka förr, -2,6 kg!!! Hur galet är inte det? Är numera nere på 123,1 kg.. 1,1 kg kvar till belöning och en total viktminskning på 30 kg! Vansinnigt bra gjort av mig =)

Har dock hittat en stor biverkning med viktnedgången, så fort det blir lite kyligt så fryser jag.. förr var det alltid jag som klagade på att det var varmt osv. Folk är helt chockade över mig nytillagda beteende =) Förra helgen satt vi ute ganska sent och jag var först att hämta filt osv =) Min man tycker det är bra att jag förstår hans frusna beteende äntligen ;)


Mer burnout

Har fått många frågor om vad vi gjorde igår på burnout så det blir ett till inlägg om det =) så alla blir nöjda ;)

Burnout är en form av cirkelträning som är planerad utefter den maximala fettförbränningen. Vi fick göra 7 övningar efter varandra, sedan gå med utfallssteg runt rummet och sedan samma 7 övningar igen osv i tre rundor. Bland dessa övningar var det hantlar (för min del, får bättre kontakt vid knäböj med hantlar än med stång), skivstångsträning och boxning mot mits. Grymt jobbigt men så himla skönt! =) Jag älskar mjölksyra, innan avskydde jag den men nu vet jag bättre än att vara rädd för den.
Sedan fick vi göra 4-5 övningar till bland annat stående rodd med hantlar, en magövning och en övning där man skulle sparka med knäna mot en mits som gruppkompisen höll.
Efter det 4-5 övningar till, bland annat plankan, situps och armhävningar. Sista delen av passet är lite luddigt även om jag klarade av det galant =)

Uppvärmning och stretch oxå såklart =)

Fasen vad jag svettats hela natten, vaknade helt äcklig och idag när jag ansträngt mig på jobbet så har jag börjat svettas =)


Burnout

Idag var det premiär på Burnout, lätt ångest och nervositet hela dagen över det. Fick tom ta diarrétabletter för att klara av det, min mage är en ordentlig stressmage. Så nu kommer man väl vara förstoppad i några dagar istället ;) Haha men det är de värt.. nog om skitsnacket ;)

Burnout var underbart och jag var grym, så himla stolt över mig själv. Mina prestationer var superbra!! Detta kan bara bli bra =) Är redan nöjd, efter en gång ;) Då är det inte bortkastade pengar =) Svettades som en gris, grät mig igenom delar av passet, ville på riktigt spy några gånger och kämpade på så gott jag kunde, gav allt givetvis =) Vad ska man annars där och göra? Har anammat Johans motto "Train hard or Go home" =)

Kändes som om alla gjorde var dem kunde efter sin förmåga, vissa övningar skulle man göra två och två.. första rundan var det boxslag och det fick jag göra mot Johan. Han är grym på att locka fram det där sista ur en. Andra gången vi skulle vara två så var det höga knän mot en mits och då fick jag vara mot den enda killen. Vi pushade varandra så långt det gick och hejade på varandra, tvingade den andra att ta i mer och snabbare. Kändes jättebra =)

Jag kommer antagligen ha träningsvärk imorgon men imorgon är det en välförtjänt vilodag, eller vilodag och vilodag.. på vilodagarna har man ofta massor att göra på hemmaplan som man inte hinner de andra dagarna =)


Små killar o gamla gubbar

Har skrivit i ett par inlägg att jag mår dåligt av tonårsgrabbarna som hänger i fria vikter rummet, finns även vissa äldre herrar som glor och bla lägger sig i. Tror att det hjälper till men egentligen stjälper dem. För man tar inte i fullt ut för att man vill komma därifrån. Likadant med folk som glor, vad är deras problem? Imponerade? Äcklade? Försöker intala mig att de är imponerade iaf ;) Mår jag minst dåligt av!

Schysst pt man har då, berättade om min prestation i plankan i lördags och så säger han "Ja han den där Jimmy är bra" =) Jimmy heter instruktören som klockade mig. Precis som om det varit hans förtjänst att jag klarade så länge ;) Haha älskar hans humor, precis som min =) Tur jag bytte pt alltså!

På bilden kan man skymta mig i spegeln långt borta ;) Bilden är tagen i fria vikter rummet en öde lördag förmiddag då jag brukar träna =) Skönt att slippa alla frustande neandertalare ;) haha

Slapp hud

Visste ju att min hud inte skulle hinna med helt men inte trodde jag att jag skulle må såhär dåligt över det. Hänger inte jättemycket mer än innan men nu sladdrar det mer =( ångesten är hög just nu. Ska försöka att inte låta den vinna över mig, ska fortsätta ha linne osv, inte gömma mig.. älskar åtsittande kläder och nu när man kan ha lite mindre kläder är det ännu roligare att handla.. Men när man gör vissa saker så märks den slappa huden mer.. känner mig så himla äcklig! Vet att jag inte ska se ner på mig själv på det sättet men måste få skriva av mig vad jag känner =( Märks tydligast på gäddhänget, låren och nedre delen av magen.. får försöka fokusera på att resterande delar blir fasta och fina. Men det är fasen inte lätt!

Bläää!!

lördagen

Lördagen var perfekt ur träningssynpunkt fast jag inte vågade träna ben igår heller. Ska nog försöka vila benen och bara promenera fram till Burnout börjar på onsdag, vill ju ge maximalt då =)
Jag fick höja på en ryggövning och det känns idag kan jag tala om. När jag för ett tag sedan hade träningsvärk i ryggen så sa någon av instruktörerna på gymmet att det var bra jobbat på egen hand. För det är tydligen svårt att få träningsvärk i ryggen, men det har jag idag =) Även magen, bröst och axlar är väldigt ömma, men jag älskar varenda smärtsamma rörelse ;) Kan inte ens hosta för att det smärtar i magen, LOVELY!!!!

En av killarna på gymmet hjälpte mig att klocka mig på Plankan och jag klarade hela 1,27 =) Helt perfekt, 24 sek ökning sen 15/3 =) Får vi hoppas att jag gör ett lika bra resultat på hälsoanalysen i sommar =) Känns skönt att den skillnaden jag känner i kroppen märks i träningen oxå.

Ur matsynpunkt så kunde den varit bättre, föll dit på 2 glas vin, potatisgratäng, gifflar och lösgodis. Damn it, men man måste leva oxå. Eller hur? Det var faktiskt gott och värt det där och då. Sålänge man inte låter det beteendet fortsätta dag efter dag så är det ju ingen fara. Idag är det söndag och nya tag =) Ska bli en bra skalman-dag =)

Dessa visdomsord sprang jag på igår på Systembolaget och var tvungen att fota och dela med mig av dem till er =)

Blod, svett och tårar

Det ska träning sluta i om man tagit i ordentligt och det gjorde dagens pass verkligen =) Gick till gymmet i tron att jag skulle köra mitt styrkepass men hamnade på Cirkelträning med Johan som instruktör. Det var ett jäkligt skönt pass, wonderful =) Svettades som en tok, svett svider jäkligt mycket i ögonen kan jag tala om för dem som inte vet det ;) Men jag klagar inte, jag älskar att svettas för då förbränner jag =) Jag skrek för mig själv, frustade och höll ut på många övningar men jag tycker det gick ganska bra även om knät bråkar med mig.

Kändes lite som om dagens pass var ett litet smakprov på Burnout som jag anmält mig till. Ni som följer min blogg vet att jag skrev om pt-gruppträning för ett tag sedan. Ville inte skriva något om det förrän jag visste att det blir av, jag lyckades få ihop pengar till det och idag fick jag veta att det blir av from onsdag och två ggr i veckan efter det i 8 veckor. Spännande!! Sista veckan på Burnout är även min veckan för min hälsoanalys, så det känns faktiskt bra inför den. Bränna lite extra innan vägningen ;) Funderar på att längre fram ha en liten gissningtävling angående min fettprocent ;)

Insåg i dagarna varför jag gick upp den där veckan för några veckor sedan, för jag har numera min lingonvecka så jag borde haft ägglossning just då när jag hade min lilla viktuppgång. Jag är galen när jag säger detta men jag blir glad och lättad när jag får mens, för då är min kropp på väg på rätt håll. Höll på att bli tokig de 9 månaderna som jag inte hade mens förra året. Var bland de värsta tiderna i mitt liv men nu är den tillbaka och det är bara skönt. Min PCOS är förhoppningsvis på väg på rätt håll.


Jag är en inspiration

Kan ni tänka er.. nu börjar jag ösa positiv feedback över mig själv.. mår sååå bra just nu =) Underbara Johanna på gymmet sa att det syntes oxå, blir ännu gladare då =) Finns så många fina människor på mitt gym, fullkomligt älskar att gå dit. Alla instruktörer och gymmare som man lärt känna är så goa. Mitt gym är nog det bästa i världen tror jag =) Kan inte tänka mig ett bättre gym.

Meeen idag var det några medgymmare som inte hade skött sin hygien så bra och det ogillas skarpt. Direkt när jag kliver in i fria vikter rummet så känner jag stanken av ingrodd svett. Så vidrigt att jag nära på ville kräkas!! Var nära på att ge upp efter två övningar men jag höll ut. Kände mig verkligen på topp idag men gjorde inte så bra ifrån mig pga att svettlukten tog bort fokuset lite. Men ändå gjorde jag så bra ifrån mig att jag får höja på en ryggövning nästa gång =) Känns så himla bra! Blir starkare och starkare för varje dag känns det som..

Idag när jag stod i en provhytt och kunde kolla på min kropp i helbild så såg jag att jag börjar få jäkligt snygg rygg =) En kroppsdel jag aldrig trodde jag skulle uppmärksamma men det är häftigt att se ens egen kropp svarvas fram med hjälp av hård träning =) Blir lika förvånad varje gång jag står och tränar och ser min midja, jag har en midja =) Löjligt för vissa men jag känner mig så himla kvinnlig helt plötsligt!


uppmärksammad blogg?

Fick ett kul samtal av anläggningsansvariga på mitt gym, tydligen är min blogg väldigt uppmärksammad på huvudkontoret för Actic. De hade en förfrågan om de fick länka till min blogg på hemsidan. Blev så jäkla glad att jag gick med ett stort flin hela dagen =) Började nästan gråta igen som jag gjorde förra veckan av Johans blogginlägg =)

Det kanske nu det är dags att börja inse att jag berör och inspirerar ;) Även om jag har svårt att tro på det =) Men jag måste!!

Vet inte vad jag ska skriva för jag är i ett sånt där euforiskt lyckorus idag =) Tack alla som ger mig allt detta!!

Vårrusat

Igår vårrusade (läs sniglade) jag mig igenom Pildammsparken på Vårruset. Jag gick banan på 5 km på ca 53 minuter och det är jag ganska nöjd med. Slog inte mitt person bästa men hur skulle det gå till när det var så himla mycket stockning av människor. Blev tokig på allt lunkande och folk som gick en på hälarna hela tiden. Bättre med olika starttider så blir det inte som det blev igår. Det är liksom inte roligt att gå/springa när det är så. Hade det inte varit för all stockning så hade jag tagit mig runt på under mitt person bästa.

Blodomloppet nästa om tre veckor, då jäklar =)

Dock så har jag ont i mitt knä och min häl efter gårdagen. Lite behandling och stretchning på det så är det löst =) Hoppas jag iaf!

Jag är bra, jag kan, jag vill och jag kommer lyckas!! (övar på att ge mig själv positiv feedback)

åh nej

Idag ställde jag mig på vågen som en knarkare tar sin drog.. den bara stod där och skrek att jag skulle ställa mig på den.. och såklart följde jag dess vilja.. ska inte säga att det var dumt gjort men mindre bra.. hade gått ner det
jag gick upp för två veckor sedan men inte mer än så.. får väl vara glad för minuset iaf.. men känns lite jobbigt att det inte var mer. Ska försöka vara nöjd för det lilla, det var ju faktiskt inte mer plus iaf.

Ska jag gå tillbaka till vägning en gång i veckan? Har jag mer disciplin då än jag haft nu? Kan jag möta ev. plus som kan komma när man väger sig oftare?
Tankarna är många och extremt förvirrade.

Är i en ordentlig down-period just nu.. kämpar med att ta mig upp och såklart lyckas jag så småningom, det gör man ju alltid. Man måste låta sig ha dem där bakslagen om man ska kunna uppskatta framstegen som Mia Törnblom skriver i sin bok. Läser just nu boken Självkänsla nu! och hoppas den ska ge mig mycket. Tar gärna emot fler bra må-bra böcker som ger en tankeställare.

Vet att jag bygger muskler nu och att det förhoppningsvis byter ut fettet men jag vågar inte tro på det förrän jag ser det, eller ska man tro på det fullt ut och ev. få en besvikelse på nästa hälsoanalys?

Räknade lite på hur mycket jag behöver gå ner i veckan om jag ska uppnå mitt Lifestyle-mål.. det är 30 veckor ungefär kvar och då behöver jag i snitt gå ner 0,9 kg i veckan.

Avslutar med en positiv sak och det är att jag älskar min träning och mår så bra när jag tränar =)


ups and downs

Livet är upp och ner när man är under förändringens våg.

Igår började dagen skit rent ut sagt, gick till gymmet med rödgråtna ögon och massa jobbiga tankar. Möttes av en underbar instruktör som direkt såg att något var fel och gav mig en stor kram. Tack för den J! Betydde jättemycket!!

Jag sprang in på spinningpasset för jag var väldigt sen, 15 min in i passet så inser jag att jag glömt min astmamedicin men jag chansade på att fortsätta och jag gjorde till min förvåning mitt bästa spinningpass någonsin. Klarade av att följa instruktören genom heeeela passet, alla runningsövningar och alla stående positioner.. Blev så lycklig =)

Valborg blev inte alls som jag/vi tänkt oss men den slutade bra ändå.. =)


RSS 2.0