Dags för tävling!!!

Äntligen är det dags för tävling, min allra första sponsrade tävling och den kommer från den fantastiska Pia Wagner på PS Wagner. Hon gör så himla fina smycken, annorlunda handtillverkade smycken. I denna tävling kan man vinna en berlock inför alla hjärtans dag.
 
 
För att delta i tävlingen måste ni göra tre saker;
* Svara på frågan "När var jag med i Skånskan för ett repotage om bloggen?"
* Gilla PS Wagner på facebook
* Gilla Viktkamp på facebook

Om man inte har facebook får man kopiera bilden och maila 5 vänner inkluderat mig ([email protected]).
 
Eftersom vi måste verifiera så att ni gillar våra facebooksidor så måste ni skriva ert fullständiga namn alternativt maila mig ert namn och bifoga er blogg i mailen om ni inte vill skriva ut det här i en kommentar.
Glöm inte lämna mailadress så att vi kan kontakta er.
 
Om man vill så får man såklart använda bilden och berätta om tävlingen i era bloggar.
Hade oxå varit skoj om ni berättade vem ni skulle ge smycket till om ni vann eller skulle ni rent av behålla det själv?
 
Tävlingen avslutas 8/2.
Vinnaren presenteras och meddelas 9/2.
 
Lycka till!
 

Varma koppen

Jag förstår inte de människor som påstår sig banta på Varma koppen och äter varma koppen och knäckebröd till lunch. Kan nästan våga påstå att detta gäller 50% av alla kvinnor som gör det nu eller har gjort det. Har sett detta fenomen på alla arbetsplatser och praktikplatser jag varit på, någon mer som känner igen det?
Det mättar ju inte och knäckebröd är ju egentligen inte bättre än vanligt bröd, man bara luras av att det är hårt. Ett vanligt husmanknäcke är inte mer fiber i än en formfranska. Sen varma koppen, det är ju inte särskilt mycket näringsvärde i det så att det räcker att äta det till lunch, mycket kolhydrater och lite protein. Jag skulle vara hungrig efter 1 timme igen om jag åt det.
 
Jämför man 100 g varma koppen men tex 100 g nutrilett så är ju varma koppen mer kolhydrater än nutrilett varav nutrilett har 29g socker jämfört med 16g i varma koppen. Rent proteinmässigt så är nutrilett bättre med sina 34g och varma koppen enbart 8,5g.
 
 
Jag förespråkar ingen form av pulverdiet i någon form oavsett om den är avsedd för viktminskning eller tex varma koppen-dieten som jag kallar den. Sen är det såklart upp till var och en hur man väljer att göra och det respekterar det men jag skulle aldrig rekommendera någon att gå på sån diet.
 
Källor: http://www.varmakoppen.se/produkter/showProducts.asp?sprak=1&marke=Varma%20koppen&kategori=Klassisk&underkategori=Klassisk&pid=1664
http://www.nutrilett.se/products/vecka-choklad-bar_451137751
 
 
 
 

Kokoslyxig linsgryta

Visade bild på denna linsgryta på Instagram och det var en gammal klasskompis som ville ha receptet så publicerar det här ifall någon mer är nyfiken på en god gryta. Här är min variant, ni som känner mig vet att jag aldrig kan följa ett recept fullt ut.
 
1 gul lök
250 g morötter
3 vitlöksklyftor
2½ dl torkade röda linser
2 dl vatten
500 g krossade tomater
400 ml kokosmjölk lätt
2 tsk mald koriander
3 tsk spiskummin
1 tsk chilipeppar
1½ tsk salt
1 tsk mald ingefära
olja
 
Hacka lök. Skala och riv morötter.
Hetta upp olja i en gryta. Fräs lök och vitlök. Tillsätt ingefära, koriander, spiskummin, chilipeppar och salt.
Häll ner morot, linser, vatten, krossade tomater och kokosmjölk. Koka upp och låt koka under lock på svag värme cirka 35 minuter.
 
Gott att servera med ris, mango och turkisk yoghurt om man inte räknar kcal som jag gör just nu =)
 
Vill avsluta med att säga att ni ska våga trixa med recept som ni använder er av, oftast blir det så gott =) Lägg till, dra av osv. Våga chansa =)

Mål med träningen

1. Min idrottsbakgrund
2. I mina öron när jag tränar
3. Ett fint idrottsminne
4. I min träningsväska
5. Favoritmuskel
6. Mål med träningen
7. Favoritövning
8. Favoritmat
9. Mina inspirationskällor
10. Då mår jag som bäst
11. Favoritkonditionsträning
12. Favoritidrott
13. Mitt bästa kosttips
14. Favoritmellis
15. Då tränar jag allra helst
16. Favoritlivsmedel
17. Mitt motto
18. En fredagskväll unnar jag mig gärna..
19. Hälsa för mig
20. Det här åt jag idag
21. Därför tränar jag
22. Min favoritfrukost
23. Detta skulle jag vilja utöva
24. Favoritidrottare
25. Favoritsyssla på vilodagen
26. Så sover jag
27. Detta klara jag mig inte utan
28. Där tränar jag helst
29. Detta tränar jag allra helst i
30. Glöm inte att…
 
De flesta som kommer in på min blogg förstår nog målet med min träning. Mitt största mål är att vi (jag och maken) ska få ett barn genom min viktminskning. Sen vill jag få en stark och välformad kropp, bli piggare och må bättre själsligt.
 
Missa inte att gilla min facebook-sida här =)
 
Och sen kan jag säga att det är en väldigt fin tävling på gång snart i bloggen.

Bloggknytis

 
Igår var det bloggknytis hemma hos mig, fantastiska bloggvänner kom. Vi skulle varit fyra till middagen men vi blev "bara" tre stycken för att en hade fastnat i snökaos på Österlen, måste varit lokalt kaos för här var det fint väder hela dagen. Nästa gång ses vi kanske Linda =) Till middagen var det jag, Meekatt, Sojka och min make på ett hörn =) Han smet snabbt in på kontoret där han satt och tjuvlyssnade hela kvällen ;) Lite senare på kvällen kom Tommy med syster Lizette för ett par glas. Gud vad vi skrattade hela kvällen =) Fick rusa på toa hur många gånger som helst! Vi måste nog försöka bli sponsrade av tena inför nästa bloggträff ;) Vem tar på sig att kontakta dem? ;) Haha
 
Middagen bestod av en underbart god rotfruktsgratäng och kall romsås som Malin hade med sig, lax i ugn som jag hade gjort och så fick vi ta vad jag hade i kylen som sallad eftersom Linda skulle haft sallad med sig. Mums var det!
 
Ann-Sofie hade "bakat" denna fantastika kreation ;) Choklad och hallontårta =)
 
Geisha var en självklarhet som kom med Malin <3
Tack alla för en superrolig kväll ♥

Viktig person

 Anna - spinninginstruktör på mitt gym. Är en person som jag nog aldrig kommer glömma. Hon var den som introducerade mig i spinningkonsten och fick mig att redan efter tre-fyra veckor på cykeln att köpa ett par spinningskor. Jag var såld även om det var jobbigt och jag hatade samtidigt som jag älskade det.
Hon visste inte till i torsdags vilken betydelse hon haft i mitt liv. Hade hon inte varit så vänlig och ödmjuk under mina första pass så hade jag nog aldrig satt mig på cykeln igen. Vill med detta inlägget Tacka dig Anna för att du är en trevlig spinninginstruktör samt berätta vilken betydelse du haft i min viktkamp
 

 
Finns många människor som tror att dem passerar obemärkt förbi men som har otrolig skillnad på mitt liv och i min kamp. Har bestämt att dessa ska uppmärksammas om de inte redan gjort det =) Har ni några såna människor? Berättar ni det för dem? =)

Tävling hos Suzan

Dags att tävla om en biljett på 4 good event igen, kan jag ha sån tur en tredje gång?! Vi får väl försöka =)
 
Den 12/2 på Palladium i Malmö samlas massa tjejer i blandade åldrar och lyssnar på spännande föreläsare. Man går därifrån med massa fina tankar.. vill du med? In och tävla hos fina Suzan =)
 

Lust för styrketräning

I onsdags var första dagen på länge som jag kände lust och liiite sug på stryketräning. Så idag fick det bli det även om jag var sugen på att springa in på functional toning =)
 
Det var första gången på två månader som jag tränat ren styrketräning, nä nu får det gå tillbaka till en-två gånger i veckan igen =) Trots att jag haft uppehåll både ofrivillig vissa veckor och frivillig vissa veckor så hade jag förbättrat mig massor på vissa övningar både i vikt och i reps. Så glad att jag fick mersmak, så det får nog bli styrketräning på söndag igen. Men då får det nog bli helkropps, idag blev det bara överkropp för jag var så mör i benen efter cirkel i förrgår och spinning igår.
 
Även fast jag var mör i benen så bestämde jag mig att efter passet att göra jägarvilan för att se hur det gick, har gått mer i en utmaning som gör att man får poäng för varje vecka man gör en övning som är ny varje månad. Hade ökat från 1.14 till 2.05 idag =) Heja mig. Men det var sura 6 sek från person bästa.. så typiskt!!
 

Våga testa

Jag är en väldigt bekväm person som trivs i min comfortzon där jag mår bra =) Men jag har insett att jag älskar att utmana mig själv och testa nya saker, iaf träningsmässigt =) Haha
 
Jag har hittat många härliga träningssorter på detta sätt.. Finns mycket jag har sagt att jag ALDRIG ska testa och som jag inte ens vill göra om någon föreslår det. Men nu gör jag det för att se vad jag tycker om det. Ibland kryper den där hemska känslan av "vill inte" samtidigt som jag vill börja gråta och sen springa därifrån. Då hör jag någon som taggar mig antingen instruktören eller någon av er som sitter på min axel.
 
Vad jag ville säga var att man alltid måste våga, våga kliv utanför er comfortzon. Våga testa en ny träningsform, våga göra någon extra repetition eller öka lite i vikt. Ni klarar mer än ni tror!!
 

Gästbloggar

Idag gästbloggar jag hos Tommy, in och läs där =)
 

2 års spinningkärlek

I veckan var det exakt två år sedan jag var på spinning första gången och jag trodde inte att jag skulle bli förälskad. Jag ville inte ens gå på det men min dåvarande PT "tvingade" mig att testa det. Gick dit med min kollega Katarina. Hon peppade mig och när jag inte ens orkade sitta och trampa 45 min men hon peppade mig och sa att jag skulle trampa sakta och iaf hålla igång benen.
 
Jag ville testa det igen och igen.. när jag såg att jag klarade mer och mer för varje gång så fick jag kickar och ville fortsätta. Dröjde inte länge innan jag var fast =)
 
I går körde jag med en vän som är ordentlig kämpe, ger inte upp fast livet är svårt. Tack för allt stöd ♥
Hon brukar vara med mig mentalt och ge mig pepp varje spinningpass med ett vitt fuck cancer armband.
 

äntligen är den här

den fina omtalade almanackan :) Emma dec 2005 vs 2012, pustig och lat vs första 5km avklarad :)

denna ska peppa mig närmsta året :)




Månadsbild dec 2012

Jag tänkte att jag börjar med något nytt, fota mina kroppsliga förändringar en gång i månaden och publicera här. Detta för att ge mig lite extra pepp =)
 
Här kommer de första bilderna som togs innan träningen på nyårsafton:
 

Längtan efter ett gryn

Gryn som i barn. Får många frågor om vad ett gryn betyder.
 
Efter 3 år av längtan och kämpande skickade vi in en sk egenremiss till RMC (Reproduktionsmedicinskt centrum) i Malmö. Detta för att få kollat upp maken och om vi kunde få någon hjälp med att få vårat egna lilla gryn och vår efterlängtade lilla familj. Min fina Fnulan hjälpte oss med brevet/remissen, hade väl egentligen ingen förhoppning om att dem skulle höra av sig eftersom jag inte höll kriteriet på BMI 30. Brevet skickades i väg på en tisdag och på måndag hade vi blodprovsremisser samt spermaprovsremiss i brevlådan. Vilken lycka! Ett gnista av hopp tändes hos oss båda. M´s prover kunde lämnas när som med två veckors mellanrum medans jag var tvungen att vänta på min mens, vilken evig väntan det var för jag hade nästan precis fått den.
 
Vi fick tid för besök 5 nov, vilken nervositet vi gick med de veckorna innan. Fick tiden drygt en månad innan besöket.
 
Jag fick träffa en gynekolog och M fick träffa en androlog. Båda fick sina provsvar och blev undersökta var för sig först. Sen pratade vi alla fyra.
 
Min gynekolog verifierade att jag har PCOS men såg inget konstigt på de andra proverna.
 
För M´s del så fick han veta att det var fel på simmarna, de var färre än normalt och många av dem var deformerade.
 
Vi fick veta att vi "kvalificerar" in oss som IVF-par. Dock var mitt BMI ett problem som jag trodde. Det fanns två alternativ, antingen en studie som man kunde gå med i om man har BMI 35 eller så får vi IVF-hjälp vid BMI 30. Hade det inte varit för M´s simmare så kunde jag fått börja med någon lättare hormon som skulle hjälpt mina ägg att växa till sig.
 
Båda läkarna var hoppfulla och betonade flera ggr att det inte är kört. Även om chansen är liten att vi kan få barn på egen hand så är det möjligt samt att så fort jag gått ner så får vi hjälp. Var bara att ringa.
 
Jag har så gott som bestämt mig för att satsa på BMI 30 pga att i studien så hamnar man antingen i en grupp som får IVF direkt eller så får man en dietistkontakt på överviktsenheten med 12 veckor pulverdiet. Ni som känner mig och har läst min blogg länge vet att jag inte står för pulverdieter samt att jag inte drog jämt med ssk på överviktsenheten.
 
Känner oerhörd press på att gå ner och försöker forma om det till energi att hitta motivation att gå ner. Mitt mål är att iaf ha fått ringa det där samtalet till RMC 2013.
 

RSS 2.0