Diagnos: PCOS

Vad ju hos gyn idag, han kom snabbt fram till att jag lider av PCOS och att jag antaligen haft det i 10 år.. Hade ju massvis med blödningar innan jag började med p-piller och sen avtog de och blev normala med p-pillrena. Sen jag slutade med p-piller så har jag knappt haft någon mens alls.

På ultraljudet så visade det att jag har massor med äggblåsor i äggstockarna som är typiskt för PCOS. Och viktökningen på 30-40 kg när jag började med p-pillrena har med "sjukdomen" att göra.

Fick Metformin att börja med direkt idag, den ska gör att sötsuget går ner och hämmar äggblåsorna.

Av alla symtom så var det bara ett som INTE stämde på mig.

Jag är så lättad över diagnosen jag fick, fått många aha-upplevelser under dagen.

När mensen kommit tbx så ska jag återkomma till gyn så ska vi se om jag har ägglossning.

Kommentarer
Postat av: Scrum

Så himla tråkigt, vännen. Men samtidigt så bra att äntligen få veta. Och få förklaringar på så mycket samtidigt. Önskar dig all lycka till med behandlingen, hoppas den kommer hjälpa. Vilken tur att du fick tid hos honom.

Många kramar.

2010-02-15 @ 18:28:32
URL: http://scrumdiddlyumptious.blogg.se/
Postat av: ansepanse

alltid bra att få rätt diagnos

hoppas att du känner dig bättre nu med medicinerna

kramar

2010-02-15 @ 19:06:26
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Sessan

Jag finns alltid här om du behöver prata! =) Men skönt för dig att fått veta vad som är fel även om det är tråkigt.



Puss

2010-02-15 @ 21:14:48
Postat av: PKMK

aw, jag tycker verkligen synd om dig! håller tummarna för dig. Jag gick också upp galet mycket av mina p-piller, fast kanske inte lika mycket som dig. 20 kilo var nog för mej vill jag lova.

Kämpa på! :D

2010-02-16 @ 06:07:05
URL: http://pooskampmotkilorna.bloggagratis.se
Postat av: The Warriorness

Vad skönt att du iallafall har fått en diagnos, så att du kan sätta pusselbitarna på plats. Sen får vi hoppas att blåsorna försvinner, att du minskar i vikt, att mensen kommer i gång som den ska och att du har ägglossning.



Kikar in här flera gånger per dag för att se om du har uppdaterat, så jag blev så glad över att se att du hade skrivit lite, även fast att det givetvis inte var så roligt att höra om din sjukdom.



Styrkekramar ifrån mej!

2010-02-16 @ 12:47:50
URL: http://thewarriorness.wordpress.com
Postat av: Linda V

Vad ledsamt att läsa, men hoppas att allt ska gå bra ändå för er. Gott ändå att få en diagnos och veta vad som är fel. Styrkekramar!

2010-02-17 @ 11:43:23
Postat av: Madde

Har själv fått diagnosen ev. PCOS.. hade många tecken på det med många blåsor och övervikt m.m.... Fick åxå metformin gick ner 10 kg men de har jag gått upp igen tror jag.. jag blev så kass i magen och tyckte det var jobbigt att behöva springa på dass hela tiden... men jag ska försöka börja med dem igen...Lycka till!!

2010-02-17 @ 21:56:06
URL: http://maddeinpalivet.blogg.se/
Postat av: Längtan

Vad tråkigt, men samtidigt skönt att få veta en diagnos.

Fortsatt lycka till med viktnedgången.

2010-04-11 @ 13:53:35
URL: http://langtantillbarn.blogspot.com/
Postat av: Helena

Gillar din blogg! Undrar om PCOS, fick å den diagnosen av en gynekolog, gick ner över 5kg på en månad å var å kontroll hos en annan gyn som sa att allt var okej. Har väntat på mensen i en månad nu, vägrar äta piller. Hur vet man om det verkligen är PCOS? Å hur gör man då?

Lycka till med viktkampen!

2010-04-23 @ 11:08:01
URL: http://sumomorsan.blogspot.com

Kommentera här:

Namn:
Välkommen åter!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentera:

Trackback
RSS 2.0