Tips på en lyckad viktnedgång - en gästbloggare

Här kommer årets första utlovade gästblogginlägg ska publiceras, detta av min personliga tränare Johan. Hoppas ni ska ha nytta av hans inlägg =) Utan honom hade jag inte varit där jag är idag, så jag har honom att tacka för mycket. Enjoy =)

"Sen i vintras har Viktkamp bjudit in mig för ett gästblogga på hennes blogg. Klart jag tackade ja, men sa att jag behövde tidspress för att bli klar. Tyvärr lyckades jag inte hitta tid, men nu efter otaliga påminnelser från Viktkamp är jag äntligen klar med mitt inlägg som jag hoppas skall hjälpa er. Här kommer mina tips för en lyckad viktnedgång:

I Tyskland har de ett talesätt som lyder på följande sätt. Till frukost äter du som en kung, lunch som en drottning och kvällsmat som en prinsessa. Med detta menar dem att storleksfördelningen på måltiderna bör vara som störst när vi är som aktivast. Även om du tränar på kvällen och har ett stillasittande arbete är detta något du bör ta till dig. En timmes styrketräning är inte så energikrävande även om vi blir trötta. Din frukost skall ge dig energi som räcker länge, lunchen fylla på så du klarar resten av dagen och kvällsmaten skall bara lyckas ta dig till sängen.

Det finns flera aspekter att ta i betänkade när det gäller kosten. Det första är energi in och energi ut. D.v.s. Maten är energi in och din basala ämnesomsättning som avgörs av din kroppstyp, ålder och kön samt dina dagliga aktiviteter är energi ut.

Dina basala ännesomsättning kan du teoretiskt räkna ut på t.ex. Caloriesperhour.com eller ta reda på genom olika mätningar som med en BIA-våg. Din basala ämnesomsättning är vad din kropp kräver i energi för att hålla dig vid liv, organens arbete, hjärnans aktivitet osv.

För att räkna ut din totala energiförbrukning per dag lägger du till vad man kallar aktivitetsfaktorer till din basala ännesomsättning. Multiplicera din basala ämnesomsättning med 1.2 om du inte tränar och har ett stillasittande arbete, 1.375 om du tränar 1-3 dagar moderat träning i veckan. 1,55 om du tränar 3-5 dagar i veckan moderat till intensiv träning, 1.75-1.9 om du tränar 5-7 dagar i veckan på en intensiv nivå och har ett fysiskt arbete. Säg att ditt BMR(basala ämnesomsättningen) är 1800kcal och att du tränar 3-5 dag/v. Formeln för uträkningen blir då: 1,2x1800=2160kcal. För att varken gå ner i vikt eller gå upp i vikt bör denna personen som tränar 3-5d/v äta 2160kcal per dag.

Fördela din mat efter dina viktmål. Skall du gå ner o vikt uteslut onödiga kalorier som pasta, ris, bulgur osv. Välj istället hög kvalitativa kolhydrater som morötter, palsternacka osv, dessa mättar längre pågrund av sitt höga fiberinnehåll. Men var försiktig med mängden då grönsaker som lever under jorden innehållet större mängder av kolhydrater än grönsaker som lever ovan jord. Dra inte ner på maten merän 500-750kcal per dag under din energiförbrukning. Detta gör att du sparar muskelmassa, behåller energi för att kunna träna intensivt. För personen i exempelet ovan som tränade 3-5d/v betyder det att denne bör äta 1660kcal per dag för att gå ner i vikt (2160-500=1660 kcal).

Håll dig till en diet, hoppa inte runt i jakten på det snabbaste sättet att gå ner i vikt. Det är vad man kallar jojobantning. Nästan alla dieter har en fas i början där du kommer rasa i vikt, du kan enkelt gå ner 3-5kg på första veckan i en diet. Detta brukar bero på att de flesta dieter utesluter kolhydrater i form av pasta, ris, böd etc i början av dieten. Detta kommer att göra att du förlorar mycket vätska från din kropp då kolhydrater binder vätska till sig. Inför tävlingar jag gjorde i submissionwrestling uteslöt jag bara kolhydrater dagarna innan för att nå min målvikt, detta var ren vätskeförlust som jag gick upp snabbt igen. Det är fullt möjligt att gå upp 1-3kg på en vecka, men då är det pågrund av vätskeansamlingar.

Ät gott om proteiner och lagom med fett. Under årtionen som gått har diverse dieter kommit och gått. Vissa utesluter det ena eller det näringsämnet men tillåt dig att äta av allt, även pasta och ris, men välj rätt tillfälle och rätt mängder. Välj rätt fett! Man har talat om att mättat fett är dåligt för oss men det finns olika sorters mättat fett, kortkedjade, långkedjade och medelkedjade, alla påverkar de vår kropp olika.

Ät ofta och var som Skalman. Ät vid regelbundna tider. Detta tycker din fettförbränning om. När du är låg på energi är din fettförbränning också låg, håll den uppe med att tillgodose din kropp med ett jämnt blodsocker, detta innebär inte att du behöver äta komhydrater, protein stabiliserar ditt blodsocker.

Var strikt! Du uppnår inga viktmål med att slarva eller unna dig allt för ofta. Du kommer att vara hungrig, sugen på saker och känna dig låg på energi ibland. Det krävs mycket målmedvetenhet och kämparanda för att nå upp till sina mål, men jag lovar dig när du når målet har resan varit värd varje upp och nedgång.

Din viktnedgång kommer inte vara spikrak. Ibland kommer du rasa i vikt ibland står du stilla trots att du kämpar som aldrig förr. Dessutom när du är som närmast ditt mål och väger som minst kommer det att vara som jobbigast och svårast att förlora de där sista kilona eller det sista underhudsfettet.

Sabotörer! I allas omgivning finns sabotörer. De är dem som är rädda för sin förvandling. De som vill ha kvar dig i din gamla livsstil. Förklara för dem varför du vill få en bättre hälsa. Förklara att övervikten du bär på inte gör dig sjuk just nu men kanske om några år sitter Ni där med typ 2 diabetes eller nån hjärt-kärlsjukdom. Förklara också att ditt hjärta är som ett batteri, desstu sämre form du är i desstu mer går det åt av det. Med bra kondition slår ditt hjärta färre slag, vilket gör att det räcker lite längre.

Även om du tränar och äter rätt kan du dö i någon av våra välfärdssjukdomar. Men då är det dina gener som styr och inte din livsstil. Då har du gjort allt för att må så bra du kan och förebygga det. Bara det borde göra så du kan lägga dig med ett gott samvete varje kväll.

Träna så mycket du kan och orkar, men ta ledig från träningen när det är befogat. Hitta inte på egna ursäkter, men det är fullt okej att ta ledigt från träningen t.ex. under flytt, intensiva arbetsperioder etc. Men glöm
Inte att träning är avstressande och kan vara din egen stund i vardagen om du har barn och familj. Ibland krävs det planering. Om du känner att du missar att träffa dina vänner, gå på ett träningspass tillsammans, gör det till en rolig grej. Ni behöver inte prestera till max, det är okej att skratta, skoja och ha roligt på gymmet. Basta och fika efter, gör det till er SPA-dag. Testa nya saker! Lägg inte så stort allvar vid träning och motion, gör det istället till en socialsamvaro. Istället för att sitta inne och prata, ta en prommenad, cykla och utforska andra delar av din stad. Vardagsmotion är det bästa sättet för dig som är överviktig att gå ner i vikt. Din fettförbränning är som bäst på lägre pulsnivåer än om vi jämnför med en vältränad person som behöver jobba på en högre ansträngningsgrad.

Det finns en mängd olika tillskott som kommer ge dig bättre och sämre resultat. Tror du på det tillskottet du valt kör på det. Bara det kan ge dig motivation att hålla fast vid din diet eller din träning, det är bara vinst. Sen att reklammakarna och tillverkarna lovar mer än de kan hålla kan kvitta om du vinner något på dina utlagda slantar.

Tro på dig själv, människor runt dig kommer inte bli arga eller sura för du inte äter den där kakan eller tränar ett extra pass. Blir de det så har du en bra anledning att bli arg tillbaka, istället för att bli arg varje gång ditt blodsocker åker bergochdalbana eller du ser dig själv i spegel och inte är nöjd med det du ser. Du har rätt att må bäst i värden. Det innebär inte att du kommer tro du är bättre än någon annan, men du kommer förmodligen må bättre än någonsin tidigare.

Jag hoppas du lärt dig något nytt eller förstått saker du tidigare inte lyckats ta till dig med detta inlägget. Tack E för möjligheten till att sprida kunskapen till lyckad viktnedgång!"

Kommentarer
Postat av: Anonym

En liten bugg i systemet; uträkningsexemplet stämmer inte. Det skall inte vara 1.2 i aktivitetsfaktor, men ni förstår hur ni ska räkna.

2012-01-25 @ 08:50:14
URL: http://www.swefitness.com
Postat av: mickis

Mycket intressant & peppande :-)

Jag som är "låst i min egen kropp" klarar ju inte av ngr större träningar, promenader funkar bäst.. MEN just detta med maten.. Där gör jag fel.. jag äter som en prinsessa till frukost, en prinsessa till lunch & som en kung till middag... Jag ska nog försöka tänka om lite där....

Tack!



Ha en fin dag både Johan & Viktkamp

Kram

2012-01-25 @ 08:51:11
URL: http://mermickis.blogspot.com/
Postat av: Suzan

Inspirerande och sakligt!



Var finns info om traning day? klasser och pris etc?

2012-01-25 @ 13:31:25
URL: http://www.ettdussinpannor
Postat av: 113

Intressant.



Det är så himla svårt att få till de där ändringarna av sig självt.



Trots att jag vet att mina fel är att jag äter för oregelbundet och för mkt när jag väl äter.

2012-01-25 @ 14:27:07
Postat av: Fröken Danielsson

Bra kvällsläsning :)

2012-01-25 @ 22:47:51
URL: http://frokendanielsson.wordpress.com
Postat av: Joline

Mycket bra och tänkvärd information! Jag är dock inte riktigt där än.

2012-01-26 @ 19:26:47
URL: http://enmatmissbrukareskamp.blogg.se/
Postat av: ami

Ja! du skulle gärna få göra mig en tjänst om du har lust att hjälpa andra som vill gå ner i vikt :)

Har nämligen en tävling där jag lottar ut ett skräddarsytt tränings/kost schema, kanske kunde hjälpa någon annan!

2012-01-26 @ 20:24:23
URL: http://silverlady.blogg.se/
Postat av: Anonym

me like!

2012-01-27 @ 18:30:32
URL: http://mscharlie.blogg.se/
Postat av: Malin-Charlotta

Tack & bock! Även om jag inte ska gå ner i vikt gav det mycket intressant läsning.

2012-01-27 @ 21:23:34
URL: http://malin-charlotta.blogspot.com

Kommentera här:

Namn:
Välkommen åter!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentera:

Trackback
RSS 2.0