Min KBT-resa

Vilka fina nära och kära jag har, det har jag insett under denna resan jag gjort som började i juni och som snart är slut. Jag har gjort det mesta arbetet själv men ni har stöttat mig, vissa förväntade jag mig stöd från men vissa har visat stöd utan förvarning och det betyder så mycket att det kommer utan att man behöver be om det. Jag har svårt att be om hjälp så det är så skönt att vissa vill finnas där och ser det även när jag inte vågar erkänna det för mig själv.  
Jag har kommit så oerhört långt på min väg mot bra självkänsla, bra självförtroende, god hälsa och sunda tankar kring mat och träning.

 

Efter bara 3 ggr på KBT så kom slaget jag inte alls var beredd på, att jag har en ätstörning, ett sockerberoende och en depression. Det var en svår insikt att hantera, men jag har förlikat mig med tanken och det är inte så hemskt och pinsamt som jag ville tro. Varför ska jag skämmas? Jag vill må bra och det får jag göra, jag får bry mig om mig själv. Att gå i KBT har varit skitjobbigt, man har varit tvungen att klä av sig naken inför sig själv själsligt och verkligen granska alla rädslor/hinder och sin dåliga självbild. Men samtidigt var KBT det bästa jag kunde göra vid denna tidpunkten i livet. Min psykolog ger mig inga svar, hon hjälper mig att hitta dem själv och hon har blivit en liten ängel som finns på min axel som en vägvisare. Den oberoende vägvisare jag behövde! Ingen kan göra denna resan åt mig, jag måste göra den själv och hitta styrkan inom mig som jag vet att jag har. Ska bara hitta den!

Den viktigaste personen i mitt liv är jag själv, för att kunna bry mig om andra och älska andra så måste jag ta hand om mig själv i första hand.

 

Jag har lärt mig att vara lyhörd på kroppens signaler, jag kan inte ha lika många bollar i luften som tidigare och jag värderar vila högre än jag gjorde tidigare. Jag kommer sakta tillbaka till min träning och vill träna som jag gjorde förr, fem ggr i veckan men det orkar inte min kropp riktigt än. Jag vill massa saker och jag kan för första gången på länge ta initiativ och vilja göra saker och ting. Jag vågar glädjas åt saker som händer för jag vet att jag är starkare nu än jag var för bara 3 månader sedan.

Trodde aldrig jag skulle hitta inspiration, glädje, motivation och hopp igen, men jag vågar erkänna att det finns där igen. Jag är glad, jag är lycklig och jag vill leva mitt liv i nuet. 

 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kbt är också d bästa som hänt mig. Förstår dig att d känns jobbigt och inse ett och annat d var d för mig med men mår så mkt böttre nu. Puss gumman

2013-11-15 @ 20:30:49
URL: http://mscharlie.blogg.se
Postat av: Rund är också en form!

Du är så grym!!! Förstår att det är oerhört tufft, men som du säger; det kommer mynna i ut i något mycket bättre. ♥

kram M

2013-11-15 @ 20:50:18
URL: http://rundarocksaenform.wordpress.com
Postat av: Lotta

Men varför har jag inte hört att du gått på kbt-betalning? Jag har Också funderat på detta eller i varje fall gå till en psykolog för viss är det så att övervikten sitter i huvudet! Det är en sal som är säker. Nyfiken på hur du gick till väga innan du tog steget men ska försöka läsa in mig lite mer om jag kan det, annars får du gärna skriva! Lotta

2013-11-15 @ 21:29:17
URL: http://www.viktinfo.wordpress.com
Postat av: Saras Träningblogg

Viktigt med nära och kära som bryr sug! Det är värt mycket!!

2013-11-16 @ 16:07:16
URL: http://monch.blogg.se
Postat av: Malin-Charlotta

Fina Du <3

Resan i livet är både rosa & grå, det lär vi oss under tidens gång. Men när den blir så där mörkgrå, då kan det verkligen köra ihop sig. Men precis som jag sa igår till mina spinndeltagare: Någonstans ifrån kommer kraften tillbaka och det är det som är den riktiga styrkan. Att få nya tag att ro med. Att på vägen komma underfund med sig själv, hitta nya vägar och se livet med andra ögon. För varje steg vi tar bakåt, vill jag ändå tro att med tiden, går vi fyra framåt. Och det är precis det som du gör, egentligen hela tiden, fast du inte alltid märker det. Men vi ser. Jag ser <3

Kärlek från Malin

2013-11-17 @ 15:54:37
URL: http://malin-charlotta.blogspot.com
Postat av: Tackan

Vilken resa du gör, fantastiskt !! Du inspirerar och berör . Att prioritera sig själv på riktigt är det finaste man kan göra mot sig själv och sina kära.

2013-11-17 @ 20:01:45
URL: http://farhuset.blogg.se/far/
Postat av: Nett

Viktigt med stödet genom sin livsresa :)

Jag har virkat rattmuffarna på frihand, har virkat en remsa lika lång som rattens omkrets, fäst på en bit halkskyddsmatta på baksidan. Sytt ihop den till en cirkel, och fållat längs med kanterna och dragit igenom resår där. Så den är lätt att ta av och på och inte glider runt på ratten när man skall svänga.

2013-11-18 @ 08:49:32
URL: http://www.enkoppkaffe.se
Postat av: mickis

Vad härligt att du tagit så många steg i rätt riktning... mot målet stt må bra och vara nöjd med dig själv :-)
Ett steg i taget... & skynda långsamt :-)

Kram

2013-11-19 @ 23:15:47
URL: http://meramickis.blogspot.se

Kommentera här:

Namn:
Välkommen åter!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentera:

Trackback
RSS 2.0